عنوان : ( روانشناسی اگزیستانسیال، فهم مسئلهی اصلی ادبیات نوجوان و پژوهش در این حوزه )
نویسندگان: رؤیا یدالهی شاه راه , محمدجواد مهدوی , مریم صالحی نیا , سیدامیر امین یزدی ,چکیده
در این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش بودیم که آیا روانشناسی اگزیستانسیال (به روایت ارنستو اسپینلی) چارچوب مفهومی مناسبی برای فهم مسئلهی ادبیات نوجوان و پژوهش در این حوزه ارایه میدهد یا نه. بدین منظور، ابتدا مسئلهی ادبیات نوجوان را در چارچوبهای نظری موجود تحلیل کردیم و دیدیم که همهی آنها در نهایت، مسئلهی ادبیات نوجوان را نمود نوعی دوراهی و تقابل میان خود و دیگری/جهان میدانند. پس از معرفی مختصر روانشناسی اگزیستانسیال نشان دادیم که میتوان با تکیه بر اصل همپیوستگی و مفاهیمی چون دیمونیک، انتخاب، آزادی و مسئولیت اصیل و غیراصیل، مسئلهی اصلی ادبیات نوجوان را صورتبندی کرد. در ادامه، الزامات خاصِ روش کاربرد این نظریه (کیفی، سوژهمحور ومبتنی بر توصیف) و زمینههای مناسب نظریهپردازی و نقد در این حوزه را بر مبنای روانشناسی اگزیستانسیال پیشنهاد کردیم.
کلمات کلیدی
, روانشناسی اگزیستانسیال, ارنستو اسپینلی, نظریهی ادبیات نوجوان, مسئلهی ادبیات نوجوان@article{paperid:1078373,
author = {یدالهی شاه راه, رؤیا and مهدوی, محمدجواد and صالحی نیا, مریم and امین یزدی, سیدامیر},
title = {روانشناسی اگزیستانسیال، فهم مسئلهی اصلی ادبیات نوجوان و پژوهش در این حوزه},
journal = {مطالعات ادبیات کودک},
year = {2019},
month = {July},
issn = {2008-8647},
keywords = {روانشناسی اگزیستانسیال، ارنستو اسپینلی، نظریهی ادبیات نوجوان، مسئلهی ادبیات نوجوان},
}
%0 Journal Article
%T روانشناسی اگزیستانسیال، فهم مسئلهی اصلی ادبیات نوجوان و پژوهش در این حوزه
%A یدالهی شاه راه, رؤیا
%A مهدوی, محمدجواد
%A صالحی نیا, مریم
%A امین یزدی, سیدامیر
%J مطالعات ادبیات کودک
%@ 2008-8647
%D 2019