عنوان : ( جایگاه منتورینگ در ارتقای فرهنگ دانشگاهی )
نویسندگان: فاطمه ثنائی پور , داود قرونه ء ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
فرهنگ در هر جامعهای از زمینههای اصلی رشد دانش است و فرهنگ دانشگاهی به منزله یکی از خرده فرهنگهای مهم آن، تأثیر بسزایی بر توسعه دانش دارد. فرهنگ دانشگاهی خود تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که یکی از مهمترین این عوامل برنامههای بالندگی اعضای هیئت علمی است. امروزه، برنامههای منتوریک یک راهبرد بنیادین برای بالندگی اعضای هیئت علمی شناخته میشود. در این پژوهش با مطالعه مروری، جایگاه منتورینگ و تعیین مهمترین عوامل تاثیرگذار منتورینگ در ارتقای فرهنگ دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. در همین راستا، با بررسی مطالعات و تحقیقات قبلی سعی در تعیین نقاط قوت و ضعف منتورینگ در ارتقای فرهنگ دانشگاهی شده است. بررسی ما نشان داد، از میان روشها و راهبردهای آموزشی متعددی که برای بالندگی و توسعه اعضا هیئت علمی جود دارد، برنامه منتورینگ به دلایلی از جمله ارتقای عزت نفس، اعتماد به نفس، رضایتمندی، افزایش درک اعضای هیئت علمی جوان نسبت به فرهنگ خاص محیط دانشگاهی، توانایی در انتقال دانش راهبردی، افزایش تعاملات سازنده، استحکام فرهنگ سازمانی، جامعهپذیری دانشگاهی اعضای هیئت علمی، مقرون بهصرفه بودن و توسعه فردی و سازمانی، روش منحصربه فرد و مناسبی شناخته شده است. در حقیقت استقرار فرهنگ منتورینگ در دانشگاه از عوامل موثر در ارتقای فرهنگ دانشگاهی است.
کلمات کلیدی
, فرهنگ دانشگاهی, منتورینگ, منتور, منتی, آموزش عالی.@inproceedings{paperid:1078414,
author = {فاطمه ثنائی پور and قرونه ء, داود},
title = {جایگاه منتورینگ در ارتقای فرهنگ دانشگاهی},
booktitle = {دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی},
year = {2019},
location = {بیرجند, ايران},
keywords = {فرهنگ دانشگاهی، منتورینگ،منتور، منتی، آموزش عالی.},
}
%0 Conference Proceedings
%T جایگاه منتورینگ در ارتقای فرهنگ دانشگاهی
%A فاطمه ثنائی پور
%A قرونه ء, داود
%J دومین همایش ملی فرهنگ دانشگاهی
%D 2019