عنوان : ( اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی- هیجانی بر تاب آوری و سازگاری نوجوانان پسر دانشآموز مدارس شبانهروزی )
نویسندگان: فاطمه قدیری , شهربانو عالی , حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف ,چکیده
چکیده هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی- هیجانی بر تاب-آوری و سازگاری دانش آموزان مدارس شبانه روزی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش-آزمون – پس آزمون با گروه کنترل وجامعه آماری شامل دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه مدارس شبانهروزی شهرستان نیشابور در سال تحصیلی97-96 بودند، از این میان 100 نفربا روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه تاب آوری(کانر و دیویدسون،2003) و سازگاری (سینها و سینگ،1993) را تکمیل کردند. سپس از30 دانشآموز که تابآوری و سازگاری پایینتر از متوسط گزارش نمودند، به طور تصادفی 15 نفر درگروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل گماشته شدند. افراد گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش مهارت های اجتماعی- هیجانی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش مهارت های اجتماعی – هیجانی موجب بهبود معنادار میزان تاب آوری دانش آموزان شرکت کننده درگروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می شود و کاهش معنادار رفتارهای ناسازگارانه را در این گروه به همراه دارد. به طور خلاصه می توان نتیجه گرفت آموزش مهارت های اجتماعی – هیجانی موجب بهبود معنادار توانمندی های تاب آوری و سازگاری دانش-آموزان مدارس شبانه روزی می شود.
کلمات کلیدی
, واژگان کلیدی: آموزش مهارت های اجتماعی- هیجانی, تاب آوری, دانش آموزان مدارس شبانهروزی, سازگاری.@article{paperid:1078505,
author = {قدیری, فاطمه and عالی, شهربانو and آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا},
title = {اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی- هیجانی بر تاب آوری و سازگاری نوجوانان پسر دانشآموز مدارس شبانهروزی},
journal = {مطالعات آموزش و یادگیری},
year = {2020},
volume = {11},
number = {2},
month = {January},
issn = {2228-5075},
pages = {71--87},
numpages = {16},
keywords = {واژگان کلیدی: آموزش مهارت های اجتماعی- هیجانی، تاب آوری، دانش آموزان مدارس شبانهروزی، سازگاری.},
}
%0 Journal Article
%T اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی- هیجانی بر تاب آوری و سازگاری نوجوانان پسر دانشآموز مدارس شبانهروزی
%A قدیری, فاطمه
%A عالی, شهربانو
%A آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا
%J مطالعات آموزش و یادگیری
%@ 2228-5075
%D 2020