پژوهش نفت, دوره (28), شماره (103), سال (2019-3) , صفحات (4-17)

عنوان : ( مدل سازی اثر نانذرات بر روی بهینه سازی فرآید انحلال و خود انحرافی اسید در مخازن کربناته و مقایسه آن با اسید معمولی )

نویسندگان: پیمان بهمنی , سیاوش ریاحی , بابک امین شهیدی , میثم پورنیک ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

سیالات در مناطق پرتراوا به نسبت محیط کم تراوا تحرک بیشتری دارند. بنابراین اسید بیشتر به سمت این مناطق م یرود اما واضح است که مناطق کم تراوا نیازمند عملیات اسیدکاری هستند پس نیاز به یک عامل منحرف کننده مانند نانوذرات است. انجام آزمایشات برای حالات و شرایط خاص در آزمایشگاه نیازمند زمان و هزینه است و چه بسا گاهی برای بهبود نتایج، یک آزمایش نیز چند بار تکرار شود. همچنین تاثیر پارامترهای خاص بر یکدیگر و نتایج آزمایش نیز مشخص نیست پس به این دلایل نیاز به کار مدل سازی محسوس است و باید انجام گیرد. در این کار ابتدا شبیه سازی اسید متعارف انجام شده است تا میزان حجم مورد نیاز برای رسوخ اولیه بدون ایجاد انحراف در اسید به دست آید. سپس اثر نانوذرات از قبیل تحرک نانوذره در محیط با توجه به تئوری حرکت تصادفی ذرات در محیط مورد بررسی قرار گرفت و همچنین از مدلی برای اتصال و جدایش ذرات از سطوح نیز استفاده گردید. نهایتا ژل با ایجاد مقاومت در مقابل لایه های پرتراوا باعث هدایت اسید به سمت مناطق کم تراوا می شود. برای میزان ژله ای شدن اسید باید به ترم ایجاد تجمعات پرداخت. در انتها نیز با استفاده از مدل گرانروی کریگر میزان تغییر در گرانروی سیال به دست می آید و اسید ماهیت هدایت به سمت مناطق کم تراوا را به دست م یآورد. با توجه به نتایج، اسید نانوذر های باعث م یشود در حجم تزریق کمتری به رسوخ رسیده و این بدین معنا است که به نسبت اسید معمولی عملیات بهینه تری وجود داشته است. در ادامه این نکته که افزودن نانوذرات به طور میانگین حجم رسوخ را تا 50 % کاهش م یدهد به دست م یآید.

کلمات کلیدی

, رسوخ, تئوری حرکت تصادفی ذرات, مدل دومقیاسی, اسید, نانوذره
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1078529,
author = {پیمان بهمنی and سیاوش ریاحی and امین شهیدی, بابک and میثم پورنیک},
title = {مدل سازی اثر نانذرات بر روی بهینه سازی فرآید انحلال و خود انحرافی اسید در مخازن کربناته و مقایسه آن با اسید معمولی},
journal = {پژوهش نفت},
year = {2019},
volume = {28},
number = {103},
month = {March},
issn = {2345-2900},
pages = {4--17},
numpages = {13},
keywords = {رسوخ، تئوری حرکت تصادفی ذرات، مدل دومقیاسی، اسید، نانوذره},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مدل سازی اثر نانذرات بر روی بهینه سازی فرآید انحلال و خود انحرافی اسید در مخازن کربناته و مقایسه آن با اسید معمولی
%A پیمان بهمنی
%A سیاوش ریاحی
%A امین شهیدی, بابک
%A میثم پورنیک
%J پژوهش نفت
%@ 2345-2900
%D 2019

[Download]