پنجمین کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع و سیستمها , 2019-09-04

عنوان : ( پیش‌بینی تقاضا با در نظر گرفتن کالای رقیب: نمونه موردی )

نویسندگان: مهسا مرادی بیناباج , حمیدرضا کوشا , محمدعلی پیرایش ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

برای شرکت‌های صنایع غذایی، از آنجا که تاریخ مصرف مواد اولیه و محصولات بسیار کم است، تنوع محصولات زیاد است، و همچنین نحوه نگهداری و انبارش کالاها روی کیفیت آن‌ها بسیار موثر است، یک سیستم پیش بینی فروش دقیق و موفق، بسیار سودمند است. چنین سیستمی می‌تواند از اضافه موجودی یا کمبود موجودی که باعث از دست رفتن سود شرکت می‌شود، جلوگیری کند . همچنین برنامه‌ریزی صحیح نه تنها باعث کاهش فروش از دست رفته می‌گردد، بلکه می‌تواند به تامین کنندگان نیز در برنامه‌ریزی و بهینه سازی تولید کمک کند. در این مقاله به پیش‌بینی میزان تقاضای یکی از کالاهای موجود در فروشگاه با در نظر گرفتن کالاهای رقیب پرداخته‌ایم. جهت انتخاب کالاهایی که میزان فروش و موجودیشان باهم ارتباط بیشتری دارد از تکنیک‌های داده‌کاوی بهره می‌گیریم. به منظور اندازه‌گیری اثرات جایگزینی ناشی از عدم وجود کالا، ما از روش حداکثرسازی تابع درست نمایی برای تخمین مدل تقاضای مصرف‌کننده استفاده می‌کنیم.

کلمات کلیدی

, پیش بینی تقاضا, کالای رقیب, تابع درست نمایی, مدیریت موجودی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1078707,
author = {مرادی بیناباج, مهسا and کوشا, حمیدرضا and پیرایش, محمدعلی},
title = {پیش‌بینی تقاضا با در نظر گرفتن کالای رقیب: نمونه موردی},
booktitle = {پنجمین کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع و سیستمها},
year = {2019},
location = {ايران},
keywords = {پیش بینی تقاضا، کالای رقیب، تابع درست نمایی، مدیریت موجودی},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T پیش‌بینی تقاضا با در نظر گرفتن کالای رقیب: نمونه موردی
%A مرادی بیناباج, مهسا
%A کوشا, حمیدرضا
%A پیرایش, محمدعلی
%J پنجمین کنفرانس بینالمللی مهندسی صنایع و سیستمها
%D 2019

[Download]