مدیریت برند, دوره (5), شماره (3), سال (2018-12) , صفحات (79-106)

عنوان : ( بررسی تاثیر پشیمانی از برند بر قصد رفتاری به واسطه ی رضایت و نقش تعدیل گری هویت برند استفاده کنندگان در باشگاه های ورزشی درجه یک شهر مشهد )

نویسندگان: فریبرز رحیم نیا , تهمینه سروری , مجتبی پورسلیمی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

با توجه به اینکه مشتریان برای دستیابی به اهداف هویتی خود از برندها به‌عنوان حامل معانی استفاده می­کنند، یکی از ابزارهای راهبردی که موجب آسیب‌پذیری کمتر سازمان در مقابل فعالیت­های رقابتی بازار و بروز پشیمانی می­شود، هویت­یابی مصرف­کننده با برند می­باشد. به همین منظور، این پژوهش به بررسی تأثیر پشیمانی از برند بر قصد رفتاری به‌واسطه­ی رضایت و نقش تعدیل­گری هویت برند استفاده­کنندگان می­پردازد. نمونه­ این مطالعه شامل 402 نفر از استفاده­کنندگان خدمات ورزشی باشگاه­های ورزشی درجه‌یک شهر مشهد است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث اجرا پیمایشی بوده و برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه استفاده‌شده است. برای ارزیابی فرضیات از روش مدل­یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار آموس استفاده‌شده است نتایج نشان داد، پشیمانی از برند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به‌واسطه­ی رضایت تأثیر منفی بر قصد رفتاری استفاده‌کنندگان دارد و همچنین هویت‌یابی استفاده­کنندگان با برند به‌عنوان تعدیل­گر تأثیر منفی پشیمانی از برند بر قصد رفتاری و رضایت را کاهش و اثر مثبت رضایت بر قصد رفتاری را افزایش می­دهد.

کلمات کلیدی

برند پشیمانی از برند رضایت قصد رفتاری هویت برند مصرف‌کننده