راهبردهای بازرگانی, دوره (26), شماره (13), سال (2019-9) , صفحات (147-166)

عنوان : ( تدوین سناریوهای مطلوب بازاریابی با رویکرد شبیه‌سازی عامل محور (مورد مطالعه: بانک تجارت ایران) )

نویسندگان: نگار جلیلیان , سید محمود زنجیرچی , علیرضا ناصر صدرآبادی، , احمدرضا اصغرپور ماسوله ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در سال­های اخیر صنعت بانکداری شاهد تحولات بزرگی در عرصه رقابت بوده است که این امر سبب شده تا چگونگی افزایش سهم بازار و جذب مشتری دغدغه فکری بسیاری از مدیران فعال در صنعت بانکی شود. در همین راستا، بانک­ها همواره در تلاش هستند تا با بهره­مندی از رویکردهای نوین بازاریابی در فضای رقابتی، به جایگاه مطلوب دست یابند. توجه به این مهم سبب شد تا در پژوهش حاضر به منظور توسعه­ی برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی، ضمن بررسی نحوه­ی اثرگذاری آن بر تصمیم مشتریان بانک تجارت، سناریوهای بازاریابی مبتنی بر ابزارهای ارتباطات یکپارچه استخراج شده و مورد ارزیابی قرار گیرد. از این رو، از رویکرد تلفیقی و نوآورانه­ی مدلسازی عامل محور و روش تاگوچی بهره گرفته شد تا به واسطه­ی آن سناریوهای تدوین شده به روش طراحی آزمایش های تاگوچی در فضای مدلسازی و شبیه­سازی عامل محور پیاده­سازی و اجرا شده و با تحلیل نتایج به روش تاگوچی، مطلوب­ترین سناریو بازاریابی متناسب با رفتار مشتریان دانشگاهی بانک تجارت معرفی شود. تحلیل یافته­های حاصل از اجرای سناریوها نشان داد که از بین ابزارهای پنج­گانه بازاریابی، میزان تأثیرگذاری بازاریابی مستقیم از سایر ابزارها بیشتر است و بازاریابی دیجیتال، پیشبرد فروش، فروش شخصی و تبلیغات در رتبه­های بعدی تأثیرگذاری قرار دارند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که عامل بازاریابی مستقیم با 321/43 درصد میزان مشارکت، نسبت به سایر عوامل بر جذب مشتریان بانکی تأثیر بیشتری دارد. همچنین عامل­های فروش شخصی، بازاریابی دیجیتال، پیشبرد فروش و تبلیغات به ترتیب با 253/15، 452/14، 075/14 و 814/12 درصد مشارکت در رتبه­های بعدی قرار دارند. به عنوان خروجی نهایی پژوهش، بررسی اثرات اصلی مربوط به هر ابزار بازاریابی منجر به شناسایی سطح مناسب هریک از ابزارها و ارائه مطلوب­ترین سناریو بازاریابی مبتنی بر برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی شد.

کلمات کلیدی

, برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی, مدلسازی عامل محور, روش طراحی آزمایش‌های تاگوچی, بانک تجارت.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1078818,
author = {نگار جلیلیان and سید محمود زنجیرچی and علیرضا ناصر صدرآبادی، and اصغرپور ماسوله, احمدرضا},
title = {تدوین سناریوهای مطلوب بازاریابی با رویکرد شبیه‌سازی عامل محور (مورد مطالعه: بانک تجارت ایران)},
journal = {راهبردهای بازرگانی},
year = {2019},
volume = {26},
number = {13},
month = {September},
issn = {2345-220x},
pages = {147--166},
numpages = {19},
keywords = {برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی، مدلسازی عامل محور، روش طراحی آزمایش‌های تاگوچی، بانک تجارت.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تدوین سناریوهای مطلوب بازاریابی با رویکرد شبیه‌سازی عامل محور (مورد مطالعه: بانک تجارت ایران)
%A نگار جلیلیان
%A سید محمود زنجیرچی
%A علیرضا ناصر صدرآبادی،
%A اصغرپور ماسوله, احمدرضا
%J راهبردهای بازرگانی
%@ 2345-220x
%D 2019

[Download]