عنوان : ( تدوین سناریوهای مطلوب بازاریابی با رویکرد شبیهسازی عامل محور (مورد مطالعه: بانک تجارت ایران) )
نویسندگان: نگار جلیلیان , سید محمود زنجیرچی , علیرضا ناصر صدرآبادی، , احمدرضا اصغرپور ماسوله ,چکیده
در سالهای اخیر صنعت بانکداری شاهد تحولات بزرگی در عرصه رقابت بوده است که این امر سبب شده تا چگونگی افزایش سهم بازار و جذب مشتری دغدغه فکری بسیاری از مدیران فعال در صنعت بانکی شود. در همین راستا، بانکها همواره در تلاش هستند تا با بهرهمندی از رویکردهای نوین بازاریابی در فضای رقابتی، به جایگاه مطلوب دست یابند. توجه به این مهم سبب شد تا در پژوهش حاضر به منظور توسعهی برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی، ضمن بررسی نحوهی اثرگذاری آن بر تصمیم مشتریان بانک تجارت، سناریوهای بازاریابی مبتنی بر ابزارهای ارتباطات یکپارچه استخراج شده و مورد ارزیابی قرار گیرد. از این رو، از رویکرد تلفیقی و نوآورانهی مدلسازی عامل محور و روش تاگوچی بهره گرفته شد تا به واسطهی آن سناریوهای تدوین شده به روش طراحی آزمایش های تاگوچی در فضای مدلسازی و شبیهسازی عامل محور پیادهسازی و اجرا شده و با تحلیل نتایج به روش تاگوچی، مطلوبترین سناریو بازاریابی متناسب با رفتار مشتریان دانشگاهی بانک تجارت معرفی شود. تحلیل یافتههای حاصل از اجرای سناریوها نشان داد که از بین ابزارهای پنجگانه بازاریابی، میزان تأثیرگذاری بازاریابی مستقیم از سایر ابزارها بیشتر است و بازاریابی دیجیتال، پیشبرد فروش، فروش شخصی و تبلیغات در رتبههای بعدی تأثیرگذاری قرار دارند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که عامل بازاریابی مستقیم با 321/43 درصد میزان مشارکت، نسبت به سایر عوامل بر جذب مشتریان بانکی تأثیر بیشتری دارد. همچنین عاملهای فروش شخصی، بازاریابی دیجیتال، پیشبرد فروش و تبلیغات به ترتیب با 253/15، 452/14، 075/14 و 814/12 درصد مشارکت در رتبههای بعدی قرار دارند. به عنوان خروجی نهایی پژوهش، بررسی اثرات اصلی مربوط به هر ابزار بازاریابی منجر به شناسایی سطح مناسب هریک از ابزارها و ارائه مطلوبترین سناریو بازاریابی مبتنی بر برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی شد.
کلمات کلیدی
, برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی, مدلسازی عامل محور, روش طراحی آزمایشهای تاگوچی, بانک تجارت.@article{paperid:1078818,
author = {نگار جلیلیان and سید محمود زنجیرچی and علیرضا ناصر صدرآبادی، and اصغرپور ماسوله, احمدرضا},
title = {تدوین سناریوهای مطلوب بازاریابی با رویکرد شبیهسازی عامل محور (مورد مطالعه: بانک تجارت ایران)},
journal = {راهبردهای بازرگانی},
year = {2019},
volume = {26},
number = {13},
month = {September},
issn = {2345-220x},
pages = {147--166},
numpages = {19},
keywords = {برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی، مدلسازی عامل محور، روش طراحی آزمایشهای تاگوچی، بانک تجارت.},
}
%0 Journal Article
%T تدوین سناریوهای مطلوب بازاریابی با رویکرد شبیهسازی عامل محور (مورد مطالعه: بانک تجارت ایران)
%A نگار جلیلیان
%A سید محمود زنجیرچی
%A علیرضا ناصر صدرآبادی،
%A اصغرپور ماسوله, احمدرضا
%J راهبردهای بازرگانی
%@ 2345-220x
%D 2019