همایش بین رشته ای ایران شناسی، زبان شناسی و مطالعات ترجمه , 2020-02-17

عنوان : ( تأثیر معدل کل و دوزبانه یا چندزبانگی بر راهبردهای یادگیری دانشجویان کارشناسی رشته های زبان های خارجی دانشگاه فردوسی مشهد )

نویسندگان: مریم قربانی , عطیه کامیابی گل , علی علیزاده ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی تأثیر معدل و دو زبانه یا چند زبانگی بر راهبردهای یادگیری دانشجویان کارشناسی رشته های زبان های خارجی دانشگاه فردوسی مشهد اختصاص یافته است. در این پژوهش تعداد 160 دانشجو در رشته های زبان های انگلیسی، فرانسه، روسی و عربی که در سال دوم مشغول تحصیل بودند، حضور داشتند. ابزار پژوهش جهت سنجش میزان به کارگیری راهبردها شامل پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990) و مصاحبه گروهی می باشد. جهت پاسخ به سؤالات پژوهش و تعیین میزان به کارگیری راهبردها و رابطه آن ها با متغیرهای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. متغیرهای پژوهش شامل معدل کل و دو زبانه یا چندزبانه بودن دانشجویان می باشد. نتایج نشان داد که میان معدل با میزان استفاده از راهبردها (به جز راهبرد جبرانی) رابطه مثبت معنی دار وجود داشت. به این معنی که با افزایش معدل، میزان به کارگیری راهبردهای یادگیری نیز افزایش می یابد. در رابطه با دو زبانه و چند زبانگی و ارتباط آن با میزان به کارگیری راهبردها، نتایج ضریب همبستگی نشان داد که دانشجویان دو زبانه ارتباط مستقیم معنی داری با راهبردهای شناختی و دانشجویان چند زبانه ارتباط مستقیم معنی داری با راهبردهای اجتماعی داشتند. دانشجویان تک زبانه نیز ارتباط معکوس با استفاده از راهبردهای شناختی و اجتماعی داشتند.

کلمات کلیدی

, راهبردهای حافظه ای, راهبردهای شناختی, راهبردهای جبرانی, راهبردهای فراشناختی, راهبردهای عاطفی.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1078935,
author = {قربانی, مریم and کامیابی گل, عطیه and علیزاده, علی},
title = {تأثیر معدل کل و دوزبانه یا چندزبانگی بر راهبردهای یادگیری دانشجویان کارشناسی رشته های زبان های خارجی دانشگاه فردوسی مشهد},
booktitle = {همایش بین رشته ای ایران شناسی، زبان شناسی و مطالعات ترجمه},
year = {2020},
location = {رفسنجان, ايران},
keywords = {راهبردهای حافظه ای، راهبردهای شناختی، راهبردهای جبرانی، راهبردهای فراشناختی، راهبردهای عاطفی.},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T تأثیر معدل کل و دوزبانه یا چندزبانگی بر راهبردهای یادگیری دانشجویان کارشناسی رشته های زبان های خارجی دانشگاه فردوسی مشهد
%A قربانی, مریم
%A کامیابی گل, عطیه
%A علیزاده, علی
%J همایش بین رشته ای ایران شناسی، زبان شناسی و مطالعات ترجمه
%D 2020

[Download]