عنوان : ( تحلیل کانونی رابطه سلامت سازمانی مدرسه با کیفیت زندگی معلمان ابتدایی )
نویسندگان: راضیه کرامتی , فرهاد تنهای رشوانلو , سیدعلی کیمیایی , رضا دل پسند ,چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت سازمانی مدرسه با کیفیت زندگی معلمان ابتدایی با تحلیل همبستگی کانونی بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان ابتدایی خراسان شمالی تشکیل میدادند. سیصد و هشتاد و نه نفر از این معلمان با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامههای سلامت سازمانی مدارس ( هوی و فلدمن، 1999) و زمینه یابی سلامت (ویر و همکاران، 1996) را تکمیل کردند. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی کانونی و در نرم افزار SPSS.16 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میان سلامت سازمانی مدرسه با کیفیت زندگی معلمان ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد. واریانس مشترک سلامت سازمانی مدرسه و کیفیت زندگی 14 درصد است. در مجموع به نظر میرسد، یگانگی نهادی، نفوذ مدیر و روحیه در مدرسه میتواند با سلامت روانی و جسمانی معلمان ابتدایی در ارتباط باشد.
کلمات کلیدی
, واژههای کلیدی: کیفیت زندگی|سلامت سازمانی مدرسه|معلمان ابتدایی|همبستگی کانونی ,@article{paperid:1078940,
author = {کرامتی, راضیه and تنهای رشوانلو, فرهاد and کیمیایی, سیدعلی and رضا دل پسند},
title = {تحلیل کانونی رابطه سلامت سازمانی مدرسه با کیفیت زندگی معلمان ابتدایی},
journal = {رویش روان شناسی},
year = {2020},
volume = {8},
number = {11},
month = {February},
issn = {2383-353X},
pages = {133--140},
numpages = {7},
keywords = {واژههای کلیدی: کیفیت زندگی|سلامت سازمانی مدرسه|معلمان ابتدایی|همبستگی کانونی ،},
}
%0 Journal Article
%T تحلیل کانونی رابطه سلامت سازمانی مدرسه با کیفیت زندگی معلمان ابتدایی
%A کرامتی, راضیه
%A تنهای رشوانلو, فرهاد
%A کیمیایی, سیدعلی
%A رضا دل پسند
%J رویش روان شناسی
%@ 2383-353X
%D 2020