عنوان : ( بررسی شاخص های مؤثر در طراحی دانشکده های مهندسی )
نویسندگان: آیدا امامیان , جعفر طاهری , حامد کامل نیا ,چکیده
دانشجویان بخش زیادی از زمان خود را در داخل محیط دانشکده می گذرانند و از آنجاییکه کیفیت محیط یادگیری به طور مستقیم بر عملکرد تحصیلی و بهره-وری آنان تاثیرگذار است، توجه به فاکتورهای موثر در طراحی دانشکده ها یکی از مهم ترین عوامل در ارتقای یادگیری به شمار می رود. هدف این پژوهش ارایه شاخص ها و راهکارهای طراحی محیط های یادگیری، مبتنی بر آخرین تحقیقات نظری و نمونه های موردی ساخته شده است. بر اساس این شاخصه ها، راهکارهای طراحی معمارانه در طراحی دانشکده های مهندسی بررسی، استخراج و جهت تدوین راهنمای عملی طراحان و دست اندرکاران آفرینش و سازماندهی این گونه از محیط های یادگیری ارایه می شود. همچنین این مطالعه دست اندرکاران و معماران را به درک عوامل موثر در طراحی دانشکده های مهندسی هدایت می کند. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی بوده و از طریق مطالعات کتابخانه ای و بررسی و تحلیل نمونه های موردی ساختمان های دانشکده های مهندسی و استخراج احکام کاربردی قابل استناد، صورت گرفته است. یافته های این مطالعه نشان می دهند که شاخص های طراحی دانشکده های مهندسی شامل توجه به ساختار پلان و مکانیابی فضاها و بازشوها، توجه به تعامل و دید به طبیعت و ایجاد محیط یادگیری تعاملی و غیررسمی، بکارگیری آتریوم به عنوان قلب اجتماعی دانشکده و فضاهای یادگیری منعطف و تکنولوژیک می باشد.
کلمات کلیدی
@inproceedings{paperid:1078994,
author = {امامیان, آیدا and طاهری, جعفر and کامل نیا, حامد},
title = {بررسی شاخص های مؤثر در طراحی دانشکده های مهندسی},
booktitle = {ششمین همایش بینالمللی آموزش مهندسی ایران},
year = {2019},
location = {مشهد, ايران},
}
%0 Conference Proceedings
%T بررسی شاخص های مؤثر در طراحی دانشکده های مهندسی
%A امامیان, آیدا
%A طاهری, جعفر
%A کامل نیا, حامد
%J ششمین همایش بینالمللی آموزش مهندسی ایران
%D 2019