عنوان : ( چالشهای بازنگری و اجرای برنامههای درسی در دانشگاه فردوسی مشهد )
نویسندگان: زهرا وقاری زمهریر , مرتضی کرمی , حسین جعفری ثانی ,چکیده
مروزه، با توجه به اهمیت تمرکززدایی و گسترش برنامه درسی دانشگاهمحور بیشتر تصمیمات مربوط به طراحی، اجرا، ارزشیابی، تغییر و بازنگری برنامههای درسی در دانشگاهها اخذ میشود. از آنجا که بخشنامه اجرایی واگذاری اختیارات بازنگری برنامههای درسی به دانشگاهها سبب تغییر بخش زیادی از برنامههای درسی شده و هر تغییر برای اجرا ممکن است با دشواریهایی مواجه باشد، پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای اجرای برنامههای درسی بازنگری شده با روش مطالعه موردی انجام شد. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر از مدیران گروههای آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد با روش نمونهگیری هدفمند جمعآوری شد. بر اساس یافتههای بهدست آمده، چالشهای تغییر و اجرای برنامه درسی در دو مقوله کلی چالشهای مربوط به فرایند بازنگری برنامه درسی و چالشهای مربوط به فرایند اجرای تغییرات قرار میگیرد. در مقوله چالشهای فرایند بازنگری، اختیار محدود گروههای آموزشی، عدم پیشبینی امکان ایجاد تغییرات جزئی و متوسط در برنامه درسی، انجام دادن مطالعات پشتیبان، نبود سواد برنامه درسی اعضای هیئت علمی و مشخص نبودن انتظارات و در مقوله چالشهای فرایند اجرا، مقاومت در برابر تغییر و نداشتن انگیزه کافی برای مشارکت در اجرا، نحوه ارائه دروس، کمبود فضا، زمان و امکانات آموزشی، کمبود نیروی انسانی، نبود سازوکار نظارت بر حسن اجرا و حمایت از تغییرات و اجرای آن بهعنوان مهمترین چالشها شناسایی شدند.
کلمات کلیدی
, اجرا, بازنگری, برنامه درسی آموزش عالی.@article{paperid:1079047,
author = {وقاری زمهریر, زهرا and کرمی, مرتضی and جعفری ثانی, حسین},
title = {چالشهای بازنگری و اجرای برنامههای درسی در دانشگاه فردوسی مشهد},
journal = {پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی},
year = {2019},
volume = {25},
number = {1},
month = {June},
issn = {۱۰۲۱-۵۱۰۷},
pages = {123--147},
numpages = {24},
keywords = {اجرا، بازنگری، برنامه درسی آموزش عالی.},
}
%0 Journal Article
%T چالشهای بازنگری و اجرای برنامههای درسی در دانشگاه فردوسی مشهد
%A وقاری زمهریر, زهرا
%A کرمی, مرتضی
%A جعفری ثانی, حسین
%J پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی
%@ ۱۰۲۱-۵۱۰۷
%D 2019