نظریه و عمل در برنامه درسی, دوره (7), شماره (13), سال (2019-6) , صفحات (177-206)

عنوان : ( تجارب زیسته اعضای هیئت‌علمی از برنامه‌های درسی توسعه حرفه‌ای: یک الگوی مفهومی )

نویسندگان: صادق زراع صفت , مرضیه دهقانی , رضوان حکیم زاده , مرتضی کرمی , کیوان صالحی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

این پژوهش جستاری در تجربۀ زیستۀ اعضای هیئت‌علمی دانشکده‌های ریاضیات، فنی و مهندسی و علوم پایه (STEM) در دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1396 از اجرای برنامه‌های درسی توسعۀ حرفه‌ای است. داده‌های این پژوهش از طریق رویکرد کیفی و با روشی پدیدارشناسانه توصیفی و با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استخراج شده است و داده‎ها از طریق روش کدگذاری و مقوله‎بندی تجزیه و تحلیل شده‌اند. نمونه‌گیری در این بخش از طریق هدفمند از نوع معیاری بوده و در مجموع 21 نفر شرکت نموده‌اند. برای اعتبار یافته‌ها به‌وسیلۀ فن دلفی از سوی صاحب‌نظران و کارشناسان بر روی مقولات توافق شده است. با توجه به ساختار پژوهش و حوزه‌های چهارگانه در برنامه‌های درسی، برداشت محققین از مضامین و مفاهیم مرتبط با هر حوزه ارجاع داده شده است. در مجموع 37 مقوله و درنهایت به 4 طبقه کلی شامل طراحی و تدوین، اجرا، زمینه و ارزشیابی در سه بخش نقاط قوت، مسائل پیشرو و مطلوبیت برنامه‌های درسی مضمون یابی شد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که فاصلۀ زیادی میان طراحی و اجرای برنامه‌ها بوده‌ است و هم‌چنین الگویی مفهومی مبتنی بر تجارب زیستۀ اعضای هیئت‌علمی تدوین و در انتها پیشنهاد‌هایی ارائه شد.

کلمات کلیدی

, تجربه زیسته, توسعه حرفه ای, مدرس دانشگاه, روش پژوهش کیفی, پدیدارشناسی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1079048,
author = {صادق زراع صفت and مرضیه دهقانی and رضوان حکیم زاده and کرمی, مرتضی and کیوان صالحی},
title = {تجارب زیسته اعضای هیئت‌علمی از برنامه‌های درسی توسعه حرفه‌ای: یک الگوی مفهومی},
journal = {نظریه و عمل در برنامه درسی},
year = {2019},
volume = {7},
number = {13},
month = {June},
issn = {2345-4938},
pages = {177--206},
numpages = {29},
keywords = {تجربه زیسته، توسعه حرفه ای، مدرس دانشگاه، روش پژوهش کیفی، پدیدارشناسی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تجارب زیسته اعضای هیئت‌علمی از برنامه‌های درسی توسعه حرفه‌ای: یک الگوی مفهومی
%A صادق زراع صفت
%A مرضیه دهقانی
%A رضوان حکیم زاده
%A کرمی, مرتضی
%A کیوان صالحی
%J نظریه و عمل در برنامه درسی
%@ 2345-4938
%D 2019

[Download]