عنوان : ( تحصیل منضبطانه و کنشگری منفعلانه: نشانه شناسی اجتماعی صف در تجربهتحصیلی دختران جوان )
نویسندگان: زهرا برادران کاشانی , مهدی کرمانی , مجید فولادیان ,چکیده
این پژوهش در نظر دارد با تحلیل نشانهشناختی اجتماعی صف، بهعنوان یکی از منابع نشانهای حاضر در تجربهتحصیلی دختران جوان، بهبازنمایی نظام معنایی شکلگرفته در فضای بینالاذهانی عاملان اجتماعی مذکور بپردازد. در این راستا روایتهای سیزده تن از دختران جوان مشهدی از صف، مبتنی بر رویکرد نشانهشناسی اجتماعی ونلیوون تجزیه و تحلیل شده است. نتایج این تحقیق نشان داد صف بهمنزلة عرصهای برای اعمال قدرت انضباطی، دانشآموزان را در فرایندی تربیتی وارد میسازد که مشتمل بر مجموعهای از تعاملات نابرابر و عمدتا کلیشهای، و با تمرکز بالا بر تداوم نشانههای صوری وابسته بهآن است. بهعبارت دیگر صف که ظاهرا، ابزار تربیت و آموزش قانون در مدرسه، بهحساب میآید در عمل دانشآموزان را بهسمت فرایندی انفعالی و قدرتزدا میکشاند، بهگونهای که آنان تحصیل را جدا از خود میبینند و نهایتا بهعاملانی فرمانبردار مبدل میشوند
کلمات کلیدی
تجربهتحصیلی صف قدرت انضباطی مدرسه نشانهشناسی اجتماعی@article{paperid:1079315,
author = {برادران کاشانی, زهرا and کرمانی, مهدی and فولادیان, مجید},
title = {تحصیل منضبطانه و کنشگری منفعلانه: نشانه شناسی اجتماعی صف در تجربهتحصیلی دختران جوان},
journal = {جامعه شناسی ایران},
year = {2019},
volume = {19},
number = {4},
month = {March},
issn = {1735-1901},
pages = {83--112},
numpages = {29},
keywords = {تجربهتحصیلی صف قدرت انضباطی مدرسه نشانهشناسی اجتماعی},
}
%0 Journal Article
%T تحصیل منضبطانه و کنشگری منفعلانه: نشانه شناسی اجتماعی صف در تجربهتحصیلی دختران جوان
%A برادران کاشانی, زهرا
%A کرمانی, مهدی
%A فولادیان, مجید
%J جامعه شناسی ایران
%@ 1735-1901
%D 2019