هشتمین کنفرانس بین المللی مهندسی مواد و متالورژی IMAT 2019 , 2019-10-07

عنوان : ( بررسی و مقایسه پوشش‌های تک لایه کاربید وانادیم و کاربید کروم تشکیل‌شده توسط اکسیدهای فلزی با روش نفوذ واکنشی حرارتی TRD)) روی فولاد 1545/1DIN: )

نویسندگان: محمد رضا نجاری سعادت آبادی , امید گنجی , سیدعبدالکریم سجادی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پوشش‌های کاربیدی به علت خواص خوب فیزیکی و مکانیکی اهمیت به سزایی در صنعت داشته و برای افزایش طول عمر قالب‌ها در آهنگری گرم و سرد، اکستروژن، قالب‌های متالورژی پودر، قالب‌های لاستیک و پلاستیک و به طور کلی ابزارآلاتی که در معرض نیروهای سایشی قرار دارند استفاده می‌شوند. فرایندهای پوشش‌دهی گوناگونی امروزه به کار گرفته می‌شوند که یکی از آنها روش نفوذ واکنشی حرارتی (TRD) با استفاده از حمام نمک مذاب می‌باشد. این فرایند مزایای بسیاری از جمله صرفه اقتصادی نسبت به سایر روش‌های مشابه دارد. در این تحقیق از روش نفوذ واکنشی حرارتی برای ایجاد پوشش‌های سخت کاربیدی در دو نوع حمام اکسیدی مجزا حاوی اکسید کروم و اکسید وانادیم روی فولاد ابزار 1545/1 در دمای 1000 درجه‌سانتی‌گراد و زمان‌های 8، 10 و 12 ساعت استفاده شده است. همچنین جهت بررسی و مقایسه این دو نوع پوشش، آزمون‌های SEM ,EDS ,XRD و میکروسختی انجام گرفت. نتایج نشان داد که پوشش‌های کاربید وانادیم دارای میزان سختی بیش‌تر و در مقابل ضخامت نسبتاً کم نسبت به کاربید کروم می‌باشند. همچنین مشخص شد که اگرچه با افزایش زمان، ضخامت پوشش‌ها زیاد می‌شود ولی برای رسیدن به ضخامت بهینه برای هر نوع پوشش، یک زمان خاص وجود دارد.

کلمات کلیدی

, نفوذ واکنشی حرارتی, پوشش‌های سخت کاربیدی, کاربید کروم, کاربید وانادیم.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1079433,
author = {نجاری سعادت آبادی, محمد رضا and گنجی, امید and سجادی, سیدعبدالکریم},
title = {بررسی و مقایسه پوشش‌های تک لایه کاربید وانادیم و کاربید کروم تشکیل‌شده توسط اکسیدهای فلزی با روش نفوذ واکنشی حرارتی TRD)) روی فولاد 1545/1DIN:},
booktitle = {هشتمین کنفرانس بین المللی مهندسی مواد و متالورژی IMAT 2019},
year = {2019},
location = {تهران, ايران},
keywords = {نفوذ واکنشی حرارتی، پوشش‌های سخت کاربیدی، کاربید کروم، کاربید وانادیم.},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی و مقایسه پوشش‌های تک لایه کاربید وانادیم و کاربید کروم تشکیل‌شده توسط اکسیدهای فلزی با روش نفوذ واکنشی حرارتی TRD)) روی فولاد 1545/1DIN:
%A نجاری سعادت آبادی, محمد رضا
%A گنجی, امید
%A سجادی, سیدعبدالکریم
%J هشتمین کنفرانس بین المللی مهندسی مواد و متالورژی IMAT 2019
%D 2019

[Download]