عنوان : ( تحلیل استعارههای مفهومی مناظرههای تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 )
نویسندگان: مهدی نجف زاده , سمانه شفیع زاده برمی ,چکیده
در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم سه مناظره انتخاباتی تلویزیونی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از سوی رسانه ملی برگزار شد. در هر یک از این مناظره ها هر شش نامزد انتخاباتی دو جناح اصلی اصول گرا و اصلاح طلب به بیان دیدگاه های خود به صورت همزمان پرداختند. در این مقاله، با استفاده از نظریه استعاره مفهومی به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که مهمترین نشانه های زبانی این مناظرات کدام است و چه پیامی از آنها به عرصه گفتمانی کشور منتقل می شود. بررسی تطبیقی مناظرات تلویزیونی انتخاباتی چهار نامزد اصلی )روحانی، جهانگیری، قالیباف، رئیسی( بر اساس شش مدل استعاری مدل سازی و تبیین، باز مفهوم سازی، عاطفی سازی نظرگاه، پرورش صمیمیت، مقوله سازی و طنز آفرینی و مطایبه در متن انتخاباتی نظام سیاسی کشور نشان داده است که منازعات شدید ایدئولوژیک و گفتمانی در درون ساختار نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و در مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 91 اغلب به شکل استعاره های مفهومی بیان شده است
کلمات کلیدی
, نظریه استعاره مفهومی, مناظره انتخاباتی, لیکاف و جانسون, ریاست جمهوری@article{paperid:1079516,
author = {نجف زاده, مهدی and شفیع زاده برمی, سمانه},
title = {تحلیل استعارههای مفهومی مناظرههای تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری سال 1396},
journal = {رسانه های دیداری و شنیداری},
year = {2019},
volume = {13},
number = {29},
month = {May},
issn = {2645-4696},
pages = {77--103},
numpages = {26},
keywords = {نظریه استعاره مفهومی; مناظره انتخاباتی،لیکاف و جانسون، ریاست جمهوری},
}
%0 Journal Article
%T تحلیل استعارههای مفهومی مناظرههای تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری سال 1396
%A نجف زاده, مهدی
%A شفیع زاده برمی, سمانه
%J رسانه های دیداری و شنیداری
%@ 2645-4696
%D 2019