عنوان : ( بازتاب منازعه گفتمانی در سه گانه سیمین دانشور از ایده به خود آمدن تا استعاره های پساانقلابی )
نویسندگان: سیدمرتضی حافظی بفراجرد , مهدی نجف زاده ,چکیده
این مقاله با به کارگیری روش شناسی نوتاریخ گرایی و نظریه جامعه شناسی ادبیات، به نقد و تحلیل رمان های سه گانه سیمین دانشور (سووشون، جزیره سرگردانی و ساربان سرگردان) در سه مقوله پیرنگ ( تداوم شخصیتها از سووشون تا ساربان سرگردان)، بررسی بافتارهای سیاسی-اجتماعی جامعه ایرانی و بازتاب منازعه گفتمانی، از خلال این رمانها می پردازد. در این مقاله بر پایه تاریخ گرایی جدید در تحلیل متون سه گانه هم به «تاریخ مندی متن»و هم به «متن مندی تاریخ»توجه شده است. نوتاریخ باوری روابط مربوط به قدرت را به عنوان مهمترین موقعیت برای هر متنی قلمداد می کند و به این متون به عنوان فضایی برای نمایش روابط مربوط به قدرت و تعامل گفتمان های مختلف می نگرد. یافته های این پژوهش، حکایت از آن دارد که «ایده به خود آمدن و صراحت با تکیه بر کهن الگوهای اساطیری و مذهبی»و «خطابه اعتراض علیه ابژه قدرت و ابژه بیگانه»را در سووشون پیش از انقلاب و «بازخوانی گذشته، با تأکید بر سوژه فردیت »و «استعاره های پساانقلابی»و «هروله میان اسلام و مارکسیسم »را در جزیره سرگردان و ساربان سرگردان می توان به وضوح دید.امن ترین گذرگاه برای درک آگاهی های مردم یک جامعه و تغییرات بنیادین،موشکافی در متون ادبی آنان است .در تحلیل نهایی، مشخص می شود که عناصرگفتمانی در رمان های سه گانه دانشور از ساحت «جامعه »به «فرد »دست بالا را گرفته است
کلمات کلیدی
, نوتاریخ گرایی, ادبیات, منازعه گفتمانی, انقلاب, دانشور@article{paperid:1079648,
author = {حافظی بفراجرد, سیدمرتضی and نجف زاده, مهدی},
title = {بازتاب منازعه گفتمانی در سه گانه سیمین دانشور از ایده به خود آمدن تا استعاره های پساانقلابی},
journal = {سیاست پژوهی},
year = {2019},
volume = {5},
number = {11},
month = {March},
issn = {2476-311x},
pages = {9--34},
numpages = {25},
keywords = {نوتاریخ گرایی، ادبیات، منازعه گفتمانی، انقلاب، دانشور},
}
%0 Journal Article
%T بازتاب منازعه گفتمانی در سه گانه سیمین دانشور از ایده به خود آمدن تا استعاره های پساانقلابی
%A حافظی بفراجرد, سیدمرتضی
%A نجف زاده, مهدی
%J سیاست پژوهی
%@ 2476-311x
%D 2019