عنوان : ( مطالعۀ تطبیقی راههای حقوقی حمایت از ارزش تبلیغاتی نشان های هویتی اشخاص مشهور در ایالات متحدۀ امریکا و ایران )
نویسندگان: معصومه بنسبردی , سیدمحمدمهدی قبولی درافشان , سعید محسنی ,چکیده
نشانهای هویتی، نظیر نام و صدا و تصویر، زمینة بهرهبرداری اقتصادی از آنها را، بهویژه برای افراد مشهور، فراهم ساخته و به تبع این پرسش را موجب شده است که برای حمایت از نشانهای هویتی پیشگفته چه راهکارهایی وجود دارد. در این جستار، با روش توصیفی و تحلیلی و تطبیقی، به بررسی این موضوع در حقوق ایالات متحدة امریکا و ایران پرداخته شد. نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که بر اساس تجارب نظام حقوقی ایالات متحدة امریکا راههای مسئولیتهای قراردادی و غیر قراردادی و حقوق مالکیت فکری تأمینکنندة حمایت کامل از چنین حقی نیست. بنابراین، بالغ بر نیمی از ایالات متحدة امریکا حق مستقلی تحت عنوان «حق شهرت» را از طریق قانون یا کامنلا یا به کمک هر دو شیوه به رسمیت شناختهاند. در ایران قانونی که بهصراحت این حق را بشناسد وجود ندارد و فقط میتوان به راهکارهای سنتی متوسل شد. با وجود این، شایسته است در حقوق ایران نیز مقررات حمایتی متناسبی در این زمینه وضع شود.
کلمات کلیدی
, ارزش تبلیغاتی, حق شهرت, حقوق مالکیت فکری, مسئولیت غیر قراردادی, مسئولیت قراردادی.@article{paperid:1079653,
author = {بنسبردی, معصومه and قبولی درافشان, سیدمحمدمهدی and محسنی, سعید},
title = {مطالعۀ تطبیقی راههای حقوقی حمایت از ارزش تبلیغاتی نشان های هویتی اشخاص مشهور در ایالات متحدۀ امریکا و ایران},
journal = {حقوق خصوصی},
year = {2020},
volume = {16},
number = {2},
month = {March},
issn = {2008-840X},
pages = {273--299},
numpages = {26},
keywords = {ارزش تبلیغاتی، حق شهرت، حقوق مالکیت فکری، مسئولیت غیر قراردادی، مسئولیت قراردادی.},
}
%0 Journal Article
%T مطالعۀ تطبیقی راههای حقوقی حمایت از ارزش تبلیغاتی نشان های هویتی اشخاص مشهور در ایالات متحدۀ امریکا و ایران
%A بنسبردی, معصومه
%A قبولی درافشان, سیدمحمدمهدی
%A محسنی, سعید
%J حقوق خصوصی
%@ 2008-840X
%D 2020