نقد و نظریه ادبی, دوره (4), شماره (1), سال (2019-3) , صفحات (23-46)

عنوان : ( مجالس‌النفایس نقطه عطفی در معاصرنویسی )

نویسندگان: سعید رادفر , محمود فتوحی رودمعجنی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مورخان و خوانندگان تاریخ ادبیات همیشه در تاریخ به دنبال مطالبی دست‌اول و اصیل بوده ­اند. از این روی آثار تذکره نویسانی که درباره هم­عصران خویش نگاشته ­اند همواره دارای اهمیت و اعتبار بیشتری بوده‌است. با توجه به اعتبار معاصرنگاری در تاریخ ادبیات این جستار بر آن است تا روش معاصرنویسی در تذکره مجالس ­النفایس را به‌مثابه نخستین تذکره عصری در قلمرو ایران فرهنگی مورد بررسی قرار دهد. به همین منظور شرح حال شاعران معاصر علی­شیر نوایی را در تذکره مجالس ­النفایس با کمک مؤلفه­ هایی تحلیل می‌کنیم که بضعاً از روش «تراجم­ نگاری» اخذ کرده ­ایم. بررسی­ ها نشان می ­دهد مؤلفه ­ای که به این تذکره اعتبار و اهمیت می­ بخشد عنصر «مؤلف» است. اهمیت این عنصر تا اندازه ­ای است که اگر آن را از مجالس­ النفایس جدا کنیم کل ساختار و معاییر تذکره به هم می­ خورد. نتیجه حاصل از این بررسی این است که معاصرنویسی امیرعلی­ شیر نوایی نگارشی «مؤلف‌محور» است. نوایی از نوشتن تذکره­ای عصری علاوه بر ثبت نام شاعران معاصر خویش، انگیزه ­های دیگری همچون تثبیت خویش به‌مثابه شخصیت اول فرهنگی هرات، تثبیت جریان‌های فرهنگی-ادبی آن روزگار و مانند آن داشته‌است.

کلمات کلیدی

تاریخ ادبیات تذکره تذکره‌پژوهی معاصرنویسی تذکره عصری
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1079726,
author = {رادفر, سعید and فتوحی رودمعجنی, محمود},
title = {مجالس‌النفایس نقطه عطفی در معاصرنویسی},
journal = {نقد و نظریه ادبی},
year = {2019},
volume = {4},
number = {1},
month = {March},
issn = {2476-7387},
pages = {23--46},
numpages = {23},
keywords = {تاریخ ادبیات تذکره تذکره‌پژوهی معاصرنویسی تذکره عصری},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مجالس‌النفایس نقطه عطفی در معاصرنویسی
%A رادفر, سعید
%A فتوحی رودمعجنی, محمود
%J نقد و نظریه ادبی
%@ 2476-7387
%D 2019

[Download]