عنوان : ( مجالسالنفایس نقطه عطفی در معاصرنویسی )
نویسندگان: سعید رادفر , محمود فتوحی رودمعجنی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
مورخان و خوانندگان تاریخ ادبیات همیشه در تاریخ به دنبال مطالبی دستاول و اصیل بوده اند. از این روی آثار تذکره نویسانی که درباره همعصران خویش نگاشته اند همواره دارای اهمیت و اعتبار بیشتری بودهاست. با توجه به اعتبار معاصرنگاری در تاریخ ادبیات این جستار بر آن است تا روش معاصرنویسی در تذکره مجالس النفایس را بهمثابه نخستین تذکره عصری در قلمرو ایران فرهنگی مورد بررسی قرار دهد. به همین منظور شرح حال شاعران معاصر علیشیر نوایی را در تذکره مجالس النفایس با کمک مؤلفه هایی تحلیل میکنیم که بضعاً از روش «تراجم نگاری» اخذ کرده ایم. بررسی ها نشان می دهد مؤلفه ای که به این تذکره اعتبار و اهمیت می بخشد عنصر «مؤلف» است. اهمیت این عنصر تا اندازه ای است که اگر آن را از مجالس النفایس جدا کنیم کل ساختار و معاییر تذکره به هم می خورد. نتیجه حاصل از این بررسی این است که معاصرنویسی امیرعلی شیر نوایی نگارشی «مؤلفمحور» است. نوایی از نوشتن تذکرهای عصری علاوه بر ثبت نام شاعران معاصر خویش، انگیزه های دیگری همچون تثبیت خویش بهمثابه شخصیت اول فرهنگی هرات، تثبیت جریانهای فرهنگی-ادبی آن روزگار و مانند آن داشتهاست.
کلمات کلیدی
تاریخ ادبیات تذکره تذکرهپژوهی معاصرنویسی تذکره عصری@article{paperid:1079726,
author = {رادفر, سعید and فتوحی رودمعجنی, محمود},
title = {مجالسالنفایس نقطه عطفی در معاصرنویسی},
journal = {نقد و نظریه ادبی},
year = {2019},
volume = {4},
number = {1},
month = {March},
issn = {2476-7387},
pages = {23--46},
numpages = {23},
keywords = {تاریخ ادبیات تذکره تذکرهپژوهی معاصرنویسی تذکره عصری},
}
%0 Journal Article
%T مجالسالنفایس نقطه عطفی در معاصرنویسی
%A رادفر, سعید
%A فتوحی رودمعجنی, محمود
%J نقد و نظریه ادبی
%@ 2476-7387
%D 2019