عنوان : ( ارزشیابی اثربخشی برنامه های درسی ضمن خدمت معلمان براساس اصول آندراگوژی )
نویسندگان: مرتضی کرمی , مجتبی حسینی , فروزان سادات هاشمی جزی , مهدی پوریزدیان محمدآباد ,چکیده
هدف این پژوهش، بهکارگیری الگوی هاماند در ارزشیابی اثربخشی برنامههای آموزش ضمن خدمت بر اساس اصول آندراگوژی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل سه گروه 1- معلمین 2- مدرسین دوره 3- دستاندرکاران و مجریان برگزارکننده دوره میباشد که جامعه آماری گروه اول 175 نفر بودند که 120 نفر بهصورت تصادفی، با توجه به جدول مورگان انتخاب شدند، حجم جامعه گروه دوم 12 نفر و حجم جامعه گروه سوم 21 نفر بودند که به شیوهی سرشماری موردمطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. در روش میدانی برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش از دو پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس پنجدرجهای لیکرت استفاده گردید. برای بررسی کیفیت محتوای ارائهشده در ابعاد مختلف از یک پرسشنامه با 42 گویه و جهت بررسی میزان اثربخشی برنامه درسی ارائهشده در این دوره از یک پرسشنامه با 14 گویه استفاده شد. دادههای جمعآوریشده بصورت توصیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که کیفیت محتوای آموزشی، کیفیت برنامه درسی ارائهشده در این دوره در ابعاد مختلف کمتر از حد متوسط و متناسب با اصول آندراگوژی نبوده است و کیفیت سازماندهی محیط آموزش، امکانات و توانایی مدرسین دوره ازنظر فراگیران در ابعاد مختلف درحد متوسط بوده است.
کلمات کلیدی
, آموزش ضمن خدمت, معلمان, ارزشیابی برنامه درسی, مدل هاماند, آندراگوژی@article{paperid:1079750,
author = {کرمی, مرتضی and حسینی, مجتبی and هاشمی جزی, فروزان سادات and پوریزدیان محمدآباد, مهدی},
title = {ارزشیابی اثربخشی برنامه های درسی ضمن خدمت معلمان براساس اصول آندراگوژی},
journal = {پژوهش های برنامه درسی},
year = {2020},
volume = {10},
number = {1},
month = {September},
issn = {2251-6794},
pages = {282--299},
numpages = {17},
keywords = {آموزش ضمن خدمت، معلمان، ارزشیابی برنامه درسی، مدل هاماند، آندراگوژی},
}
%0 Journal Article
%T ارزشیابی اثربخشی برنامه های درسی ضمن خدمت معلمان براساس اصول آندراگوژی
%A کرمی, مرتضی
%A حسینی, مجتبی
%A هاشمی جزی, فروزان سادات
%A پوریزدیان محمدآباد, مهدی
%J پژوهش های برنامه درسی
%@ 2251-6794
%D 2020