پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان, دوره (2), شماره (20), سال (2021-3) , صفحات (203-233)

عنوان : ( ارزیابی متون ادبی مجموعه های منتخب آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بر پایه رویکرد تلفیقی )

نویسندگان: هدی حسین پوربوانلو , احسان قبول ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

کاربرد ادبیات به منزلۀ‌ یکی از ابزارهای طبیعی آموزش زبان و هم‌چنین به عنوان یکی از غایت‌های زبان آموزی، نقش مهمی در ارتقای مهارت‌های زبانی دارد. به همین سبب طراحی و تدوین مواد آموزشی و ارزیابی و ارتقای منابع موجود از این منظر، امری اجتناب‌ناپذیر است. پژوهش حاضر به ارزیابی متون ادبی مجموعه‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی-زبانان، با هدف یاری رساندن به بهبود و ارتقای کیفیت آموزش زبان فارسی می‌پردازد. در این بررسی بر اساس رویکردی تلفیقی، الگویی متشکل از دو قسمت صوری و محتوایی برای ارزیابی متون ادبی در کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان معرفی و سپس بر اساس این الگو، متون ادبی از ابعاد مختلفی نظیر مهارت‌های زبانی، مفاهیم فرهنگی، کارکرد ارتباطی، اصالت و نوع و گونۀ متن، نوع مشارکت در انجام تکالیف، دلالت بر نکات دستوری و محل قرارگیری متن ادبی بررسی گردید. ارزیابی‌های انجام شده گویای این مطلب است که به مهارت گفتن دریافتی- حرکتی توجهی نشده و اغلب متون ادبی در شاخۀ بینافرهنگی طبقه‌بندی شده‌اند. همچنین اغلب متون ادبی هیچ ارتباطی با نکتۀ دستوری مطرح شده در درس ندارند و میزان کارکرد ارتباطی در متون ادبی نیز در سطح بسیار پایینی قرار دارد. افزون بر این مشخص شد که به‌کارگیری متون ادبی در منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در ابعاد کارکرد ارتباطی، مهارت گفتن دریافتی- حرکتی، مفاهیم برون‌فرهنگی، تبیین ماهیت زبان ادبی، روش تدریس متون ادبی، نیازسنجی از مخاطبان و اتخاذ رویکردی یکپارچه نسبت به مهارت‌های زبانی با ضعف و نقصان‌هایی روبرو است.

کلمات کلیدی

, متون ادبی, شاخص های ارزیابی, رویکرد تلفیقی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1079800,
author = {حسین پوربوانلو, هدی and قبول, احسان},
title = {ارزیابی متون ادبی مجموعه های منتخب آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بر پایه رویکرد تلفیقی},
journal = {پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان},
year = {2021},
volume = {2},
number = {20},
month = {March},
issn = {2322-5394},
pages = {203--233},
numpages = {30},
keywords = {متون ادبی، شاخص های ارزیابی، رویکرد تلفیقی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارزیابی متون ادبی مجموعه های منتخب آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بر پایه رویکرد تلفیقی
%A حسین پوربوانلو, هدی
%A قبول, احسان
%J پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
%@ 2322-5394
%D 2021

[Download]