راهبرد اجتماعی فرهنگی, دوره (8), شماره (32), سال (2019-11) , صفحات (97-125)

عنوان : ( راهبرد های برنامه ریزی صنایع فرهنگی؛رویکردها، اصول و الگو )

نویسندگان: میلاد پوررجبی هنده خاله , محمدجواد یداللهی زاده ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

امروزه صنایع فرهنگی از اهمیت روز افزونی برخوردار است و این صنایع نقشی کلیدی در آینده اقتصاد جهان بازی خواهند کرد. هدف عمده کشورهایی که آینده اقتصادی خود را در صنایع فرهنگی می بینند در ابتدا حفظ و گسترش فرهنگ خودی است و هدف دوم پویایی اقتصادی است (در ادامه توضیح داده خواهد شد). با در نظر گرفتن هندسه اجتماعی انقلاب اسلامی ایران حفظ و گسترش فرهنگ خودی در اولویت قرار دارد و برای نیل به این هدف باید به سیاستگذاری در صنایع فرهنگی پرداخت. از سویی دیگر با توجه به آنکه برنامه ریزی سال های اخیر اقتصاد ایران در راستای اقتصاد مقاومتی است، پویایی صنایع فرهنگی می تواند کمک خوبی به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی نیز باشد. بر این اساس مسائل اساسی ما در این مقاله عبارت اند از آنکه شاخص های صنایع فرهنگی مطلوب چیست؟ و حوزه های کلیدی اثر در صنایع فرهنگی کدام اند و چه راهبردها و سیاست هایی در این حوزه ها پیشنهاد می شود؟ این پژوهش به روش تحلیل مضمون 35 مصاحبه نیمه ساختمند با متخصصان و دست اندرکاران صنایع فرهنگی انجام شده است. با استفاده از روش تحلیل مضمون، 4 مضمون کلی به عنوان شاخص صنایع فرهنگی مطلوب شناسایی شده است که عبارتند از: گسترش گفتمان انقلاب اسلامی، پویایی اقتصاد شهری، مردمی بودن و مشارکتی بودن. همچنین به روش تحلیل مضمون 5 حوزه کلیدی اثر صنایع فرهنگی شناسایی شده اند که شامل حوزه های تولید، زیرساخت، بازار، سرمایه گذاری، آموزش و پرورش حرفه ای می باشد و ذیل هر کدام راهبردها و پیشنهاداتی ارائه شده است. اهم این پیشنهادات شامل مواردی چون، ایجاد برنامه ی سرمایه گذاری در فناوری های جدید، ایجاد نظام ثبت آثار و خلاقیت های فرهنگی و هنری شهر، ایجاد دبیرخانه یا شورای توسعه صنایع فرهنگی و ایجاد صندوق سرمایه های خطر پذیر می‌باشد.

کلمات کلیدی

, صنایع فرهنگی, گفتمان انقلاب اسلامی, سیاستگذاری فرهنگی, صنایع فرهنگی, تحلیل مضمون.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1079854,
author = {پوررجبی هنده خاله, میلاد and یداللهی زاده, محمدجواد},
title = {راهبرد های برنامه ریزی صنایع فرهنگی؛رویکردها، اصول و الگو},
journal = {راهبرد اجتماعی فرهنگی},
year = {2019},
volume = {8},
number = {32},
month = {November},
issn = {2251-7081},
pages = {97--125},
numpages = {28},
keywords = {صنایع فرهنگی، گفتمان انقلاب اسلامی، سیاستگذاری فرهنگی، صنایع فرهنگی، تحلیل مضمون.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T راهبرد های برنامه ریزی صنایع فرهنگی؛رویکردها، اصول و الگو
%A پوررجبی هنده خاله, میلاد
%A یداللهی زاده, محمدجواد
%J راهبرد اجتماعی فرهنگی
%@ 2251-7081
%D 2019

[Download]