تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران, دوره (36), شماره (1), سال (2020-3) , صفحات (130-141)

عنوان : ( بررسی اثر تنش کم آبیاری و منابع کودی بر خصوصیات مورفولوژیکی و ترکیب‌های فنلی گیاه دارویی سرخارگل (Echinacea purpurea L.) )

نویسندگان: بیژن سلطانیان , پرویز رضوانی مقدم , دکتر جواد اصیلی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

این آزمایش طی دو سال زراعی 1395 و 1396 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد به منظور بررسی اثر تنش کم آبیاری و منابع کودی بر خصوصیات گیاه دارویی سرخارگل (Echinacea purpurea L.) در قالب کرت‌های خرد شده، در 3 تکرار اجرا گردید. سطوح کم آبیاری شامل 3 تیمار عدم تنش رطوبتی، تنش رطوبتی متوسط و تنش رطوبتی شدید و تیمارهای کودی شامل 8 تیمار کود کامل، ورمی‌کمپوست و هیومیک اسید و هیومیک اسید+ کود کامل، هیومیک اسید+ ورمی‌کمپوست، ورمی‌کمپوست+ کود کامل و کود کامل+ ورمی‌کمپوست+ هیومیک‌ اسید و شاهد بودند. اثر سطوح کم آبیاری و تیمارهای کودی هر یک به‌تنهایی بر ارتفاع بوته، تعداد ساقه و تعداد گل در بوته، وزن خشک زیست‌توده، مجموع کلروفیل a و b و پرولین (P≤0.01) معنی‌دار بودند و اثر متقابل سطوح کم آبیاری و تیمار‌های کودی بر ترکیب‌های فنلی برگ (P≤0.01) معنی‌دار و بر سایر صفات معنی‌دار نبود. بیشترین ارتفاع و تعداد ساقه، تعداد گل در بوته، وزن خشک زیست‌توده در تیمار عدم تنش‌های رطوبتی و کمترین مقادیر این شاخص‌ها در تیمار تنش رطوبتی شدید مشاهده شد. بیشترین مقدار پرولین در تنش رطوبتی شدید و کمترین مقدار آن در تیمار عدم تنش رطوبتی مشاهده گردید. بیشترین ارتفاع بوته در تیمار ورمی‌کمپوست، تعداد ساقه و گل در تیمار هیومیک اسید+ ورمی‌کمپوست، وزن خشک زیست‌توده در تیمار کود کامل+ ورمی‌کمپوست و کمترین مقادیر آنها در تیمار شاهد مشاهده شد. بیشترین مقدار پرولین در تنش رطوبتی شدید و کمترین مقدار آن در تیمار عدم تنش رطوبتی دیده شد. همچنین بیشترین میزان پرولین در تیمار شاهد و کمترین میزان آن در تیمار ورمی‌کمپوست بدست آمد. بیشترین مجموع کلروفیل a و b در تیمار عدم تنش مشاهده و با افزایش تنش از میزان آن کاسته شد. همچنین بیشترین میزان آن در تیمار کود کامل+ ورمی‌کمپوست و کمترین مقادیر آن در تیمار شاهد مشاهده گردید. بیشترین میزان ترکیب‌های فنلی برگ در تیمار هیومیک اسید+ ورمی‌کمپوست+ کود کامل در شرایط تنش رطوبتی شدید و کمترین میزان آن در تیمار عدم تنش رطوبتی و شاهد مشاهده شد.

کلمات کلیدی

, هیومیک اسید, ترکیبات فنلی, گیاهان دارویی, ورمی کمپوست
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1079876,
author = {سلطانیان, بیژن and رضوانی مقدم, پرویز and دکتر جواد اصیلی},
title = {بررسی اثر تنش کم آبیاری و منابع کودی بر خصوصیات مورفولوژیکی و ترکیب‌های فنلی گیاه دارویی سرخارگل (Echinacea purpurea L.)},
journal = {تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران},
year = {2020},
volume = {36},
number = {1},
month = {March},
issn = {1735-0905},
pages = {130--141},
numpages = {11},
keywords = {هیومیک اسید، ترکیبات فنلی، گیاهان دارویی، ورمی کمپوست},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی اثر تنش کم آبیاری و منابع کودی بر خصوصیات مورفولوژیکی و ترکیب‌های فنلی گیاه دارویی سرخارگل (Echinacea purpurea L.)
%A سلطانیان, بیژن
%A رضوانی مقدم, پرویز
%A دکتر جواد اصیلی
%J تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران
%@ 1735-0905
%D 2020

[Download]