زمین شناسی ایران, Volume (14), No (54), Year (2019-7) , Pages (93-109)

Title : ( ارزیابی دیرین بوم شناسی گرافوگلپتیدهای نهشته های فلیش ائوسن در برابر رسوبگذاری رخدادی، باختر خاش، جنوب خاوری ایران )

Authors: hamid Hafezi moghadas ,

Citation: BibTeX | EndNote

Abstract

رخنمون گسترده ای از نهشته های فلیش در منطقه خاش واقع در جنوی خاوری ایران در دسترس هستند. این رسوبات از توالی چرخه ای مارن، شیل، سیلت سنگ و ماسه سنگ تشکیل شده و همراه ساخت های فرسایشی چون قالب ساخت شیاری و فلوت کست نیز می باشند. این رسوبات در طی وقوع جریانات آشفته و توربیدایتی به عنوان یک جریان رسوبگذاری رخدادی (event sedimentation) ته نشست شده اند. مجموعه غنی از اثر فسیل های گرافوگلپتید از این نهشته ها در 15 کیلومتری باختر خاش جمع آوری و مورد شناسایی قرار گرفتند که شامل 17 اثرجنس هستند. این گرافوگلپتیدها در دو دسته پیش از رخداد رسوبی (توربیدایتی) و پس از رخداد قابل تفکیک هستند. اثر فسیل های پیش از رخداد رسوبی متنوع و در بسترهای گلی ایجاد شده اند و شامل Desmograpton، Helminthorhaphe، Paleodytion، Protopaleodictyon، Scolicia، Spirophycus، Spirorhaphe، Squamodictyon و Urohelminthoida می باشند. اثر فسیل های پس از رخداد رسوبی در درون لایه های دانه درشت تر سیلت و ماسه سنگ باقی مانده اند و به طور نسبی از فراوانی اندکی برخوردارند و شامل، Helicodromites ، Helminthopsis، ،Nereites، Paleomeandron ، Phycosiphon و Planolites هستند. برخی از اثر فسیل ها چون پالئودیکتیون متاثر از جریانات بستر در هنگام تشکیل نیز بوده و در جهت جریان آرایش یافته اند. به نظر می رسد بسترهای گلی پیش از رخداد توربیدایتی محل مناسبی برای اثرسازهای با منش زیستی K و بسترها پس از رخداد رسوبی مناسب فعالیت اثرسازهای درون رسوبی با منش زیستی R بوده است.

Keywords

, اثر فسیل, دیرین بوم شناسی, رسوبگذاری رخدادی, فلیش, خاش.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1079917,
author = {Hafezi Moghadas, Hamid},
title = {ارزیابی دیرین بوم شناسی گرافوگلپتیدهای نهشته های فلیش ائوسن در برابر رسوبگذاری رخدادی، باختر خاش، جنوب خاوری ایران},
journal = {زمین شناسی ایران},
year = {2019},
volume = {14},
number = {54},
month = {July},
issn = {1735-7128},
pages = {93--109},
numpages = {16},
keywords = {اثر فسیل، دیرین بوم شناسی، رسوبگذاری رخدادی، فلیش، خاش.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارزیابی دیرین بوم شناسی گرافوگلپتیدهای نهشته های فلیش ائوسن در برابر رسوبگذاری رخدادی، باختر خاش، جنوب خاوری ایران
%A Hafezi Moghadas, Hamid
%J زمین شناسی ایران
%@ 1735-7128
%D 2019

[Download]