Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران, دوره (28), شماره (1), سال (2020-6) , صفحات (171-184)

عنوان : ( مطالعات زمین‌شناسی، کانی‌سازی و ژئوفیزیک اکتشافی مگنتیت در محدوده سنجدک III، آنومالی شرقی معدن سنگان (خراسان رضوی) - )

نویسندگان: مصطفی انصاری , عباس اعتمادی , حمید حافظی مقدس , محمدرضا حیدریان شهری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

معدن آهن سنگان با خاستگاه از نوع اسکارن، در شمال شرق ایران (استان خراسان رضوی) در پهنه ایران مرکزی و شمال شرق زیر پهنه قطعه لوت قرار دارد. نهشته معدنی سنجدک III، از جمله ناهنجاری‎های شرقی معدن سنگان است که انتهای شرقی کمربند آتشفشانی نفوذی خواف کاشمر بردسکن را دربر می­ گیرد. زمین­ شناسی منطقه شامل مجموعه ­ای از سنگ ­های آذرین (دایک و توده ­های نفوذی)، دگرگونی (اسکارن، اسلیت و فیلیت) و رسوبی (ماسه ­سنگ، سنگ آهک و دولومیت) است. مجموعه­ کانه­ زایی در منطقه مورد بررسی از نوع اگزواسکارن است و کانی­ سازی­ هایی از مگنتیت، پیروتیت، کالکوپیریت، پیرولوزیت، پیریت، آرسنوپیریت، هماتیت، گوتیت، لیمونیت و مالاکیت را دربر می­ گیرد. کانی ­سازی ­های سولفیدی همراه با مرحله پس رونده اسکارن­ زایی دیده می ­شوند در حالی که کانی­ سازی­ های اکسیدی-هیدروکسیدی وابسته به پهنه­ های گسلی هستند. بررسی­ های مغناطیس­سنجی زمینی سه ناهنجاری مغناطیسی A، B و C را در منطقه نشان می­ دهد که دو ناهنجاری A و B خاستگاه عمقی دارند و با هم در ارتباط هستند. جدایش این ناهنجاری­ ها به فعالیت گسل­ های فرعی نسبت داده می­ شود. ناهنجاری مغناطیسی C نیز که بر رخنمون مگنتیت در بخش­های شرقی منطقه منطبق است ضعیف ­تر است و خاستگاه عمقی ندارد. از نتایج به دست آمده در این پژوهش می­ توان به منظور ادامه عملیات اکتشافی در نقاط دارای ناهنجاری عمقی استفاده کرد.

کلمات کلیدی

, زمین‌شناسی, کانی‌سازی, مغناطیس‌سنجی, اسکارن, سنجدک III, معدن سنگان.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1079918,
author = {انصاری, مصطفی and اعتمادی, عباس and حافظی مقدس, حمید and حیدریان شهری, محمدرضا},
title = {مطالعات زمین‌شناسی، کانی‌سازی و ژئوفیزیک اکتشافی مگنتیت در محدوده سنجدک III، آنومالی شرقی معدن سنگان (خراسان رضوی) -},
journal = {Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران},
year = {2020},
volume = {28},
number = {1},
month = {June},
issn = {1561-6290},
pages = {171--184},
numpages = {13},
keywords = {زمین‌شناسی; کانی‌سازی; مغناطیس‌سنجی; اسکارن; سنجدک III; معدن سنگان.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مطالعات زمین‌شناسی، کانی‌سازی و ژئوفیزیک اکتشافی مگنتیت در محدوده سنجدک III، آنومالی شرقی معدن سنگان (خراسان رضوی) -
%A انصاری, مصطفی
%A اعتمادی, عباس
%A حافظی مقدس, حمید
%A حیدریان شهری, محمدرضا
%J Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران
%@ 1561-6290
%D 2020

[Download]