ترویج علم, دوره (9), شماره (15), سال (2019-1) , صفحات (25-48)

عنوان : ( روش پژوهش مناسب در علم اطلاعات و دانش شناسی به مثابه علمی بین رشته ای: نظری به مبانی معرفت شناختی )

نویسندگان: مهدی زینالی تازه کندی , محسن نوکاریزی , حسن بهزادی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف از این مطالعه این است که روش یا روش­های پژوهش مناسب برای علوم بین رشته­ای شناسایی شوند که علم اطلاعات و دانش شناسی نیز در این حوزه قرار دارد. از این رو، این یک مقاله مروری تحلیلی است که به برخی از مهم ترین مکتب‌های فلسفی مرتبط به روش پژوهش پرداخته و ویژگی هر کدام از آن‌ها بحث شده است. یافته‌ها حاکی از آن است که می­توان مکاتب فلسفی پوزیتویستی، پراگماتیستی، رئالیستی و پارمیندسی را دارای رویکرد تقلیل گرا دانست که به کشف قوانین حاکم بر طبیعت علاقه مندند؛ در حالی که مکاتب فلسفی اگزیستانسیالیستی و هراکلیتوسی را کل گرا دانست که به تغییر و تفاوت موجودیت‌ها توجه دارند؛ از آنجایی که این ماهیت مسئله و موضوع پژوهش است که فلسفه و رویکرد پژوهشی مناسب را معین می‌کند. از این رو برای علوم بین رشته‌ای که اغلب دارای مسائل و موضوع‌های پیچیده و چند وجهی می‌باشند، استفاده از مکاتب فلسفی دوگانه محور افلاطونی و روش ترکیبی برای حوزه‌های بین رشته ای مناسب­تر است. به نظر می رسد، آگاهی از این واقعیت که هر پژوهشی از یک سلسله مفروضات فلسفی پیروی می‌کند، در رابطه با اینکه چگونه باید بسیاری از مسائل اصلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی مطالعه شود،کاربرد دارد.

کلمات کلیدی

, بین رشته‌ای, روش پژوهش , موضوع چند وجهی, علم اطلاعات و دانش شناسی, معرفت شناختی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1080072,
author = {زینالی تازه کندی, مهدی and نوکاریزی, محسن and بهزادی, حسن},
title = {روش پژوهش مناسب در علم اطلاعات و دانش شناسی به مثابه علمی بین رشته ای: نظری به مبانی معرفت شناختی},
journal = {ترویج علم},
year = {2019},
volume = {9},
number = {15},
month = {January},
issn = {2251-9033},
pages = {25--48},
numpages = {23},
keywords = {بین رشته‌ای، روش پژوهش ، موضوع چند وجهی، علم اطلاعات و دانش شناسی، معرفت شناختی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T روش پژوهش مناسب در علم اطلاعات و دانش شناسی به مثابه علمی بین رشته ای: نظری به مبانی معرفت شناختی
%A زینالی تازه کندی, مهدی
%A نوکاریزی, محسن
%A بهزادی, حسن
%J ترویج علم
%@ 2251-9033
%D 2019

[Download]