عنوان : ( تحلیلی بر رویکرد پراگماتیستی از مفهوم ربط در بازیابی اطلاعات )
نویسندگان: مهدی زینالی تازه کندی , محسن نوکاریزی , حسن بهزادی ,چکیده
هدف معرفی فلسفه پراگماتیستی و تحلیل رویکردی پراگماتیستی از مفهوم ربط در بازیابی اطلاعات است. یک مقاله تحلیل مفهومی است که از نظریه فعالیت و مرور متون استفاده شده است تا آنچه در عمل اتفاق میافتد تا فرد نیازمند بتواند نیاز اطلاعاتی خود را رفع نماید، تشریح شود. نظریه فعالیت یک نظریه جامع است که با استفاده از آن رویکرد پراگماتیستی از مفهوم ربط تبیین میشود. رویکرد نظامگرایی از مکتب فلسفی پوزیتویستی و رویکرد کاربرگرایی از مکتب فلسفی هرمنوتیکی برخاسته است. از دیدگاه ساراسویک (2007)، یورلند (2010) و هوانگ و سوئرگل (2013) پژوهشهایی در ارزیابی بازیابی اطلاعات (ربط) موفق خواهند بود که از هر دو رویکرد نظامگرایی و کاربرگرایی بهره برده باشند. به بیان دیگر، به مفهوم ربط از تمامی جنبهها توجه شود. پراگماتیستها استدلال کردند که دوگانگی کاذب بین دو رویکرد کمی و کیفی وجود دارد و میتوان دو رویکرد کمی و کیفی را با هم ترکیب کردکه این ترکیب با تأکید بر عمل صورت میگیرد. مطابق مکتب پراگماتیستی مدرکی که مورد استفاده قرار میگیرد، مدرک مرتبط است. از یک سو، میتوان مدرک الف را به وظیفه یک مرتبط دانست، اگر مدرک الف بتواند فرد را برای رسیدن به هدف خود یاری کند و نیاز اطلاعاتی او را پاسخ دهد. از سویی دیگر، آن مدرک از لحاظ ویژگیهای ظاهری و باطنی مطابق خواست فرد نیازمند به اطلاعات، مورد پذیرش فرهنگ جامعه مورد نظر و قابلدسترس برای فرد نیازمند به اطلاعات باشد. به بیانی دیگر، مدرکی که در عمل نیاز اطلاعاتی را برطرف میکند، مدرک مرتبط است.
کلمات کلیدی
, رویکرد پراگماتیستی, ربط, بازیابی اطلاعات@article{paperid:1080166,
author = {زینالی تازه کندی, مهدی and نوکاریزی, محسن and بهزادی, حسن},
title = {تحلیلی بر رویکرد پراگماتیستی از مفهوم ربط در بازیابی اطلاعات},
journal = {پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی},
year = {2021},
volume = {10},
number = {2},
month = {February},
issn = {2251-6344},
pages = {30--49},
numpages = {19},
keywords = {رویکرد پراگماتیستی، ربط، بازیابی اطلاعات},
}
%0 Journal Article
%T تحلیلی بر رویکرد پراگماتیستی از مفهوم ربط در بازیابی اطلاعات
%A زینالی تازه کندی, مهدی
%A نوکاریزی, محسن
%A بهزادی, حسن
%J پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
%@ 2251-6344
%D 2021