مطالعات آموزش و یادگیری, دوره (12), شماره (1), سال (2020-6) , صفحات (82-102)

عنوان : ( نقش واسطه ای کنجکاوی معرفت شناختی در رابطه بین باورهای معرفت شناختی و درگیری عاملی دانشجویان )

نویسندگان: مریم بردبار , هادی صمدیه ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای کنجکاوی معرفت شناختی در ارتباط بین باورهای معرفت شناختی و درگیری عاملی دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در نیم‌سال اول سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. بدین منظور از میان آن ها 231 نفر، با استفاده از روش نمونه‎گیری تصادفی خوشه‌ای، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به پرسش نامه های باورهای معرفت شناختی اولدنبرگ، درگیری عاملی ریو و مقیاس کنجکاوی لیتمن و اسپیلبرگر پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار ایموس استفاده شد. یافته های مدل اندازه گیری حاکی از معرف بودن همه شاخص‎ها برای متغیرهای مکنون مربوطه بود. نتایج مدل ساختاری نیز نشان داد که باورهای معرفت شناختی به طور غیرمستقیم و به واسطه کنجکاوی معرفت شناختی، بر درگیری عاملی اثر مثبت معنی‎دار دارند. شاخص های برازش کلی مدل نیز نشانگر این بود که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. به طور کلی یافته های پژوهش حاکی از این بود که کنجکاوی معرفت‎شناختی ارتباط بین باورهای معرفت شناختی با درگیری عاملی را واسطه‎گری می‎کند. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که ارتقای مشارکت سازنده و درگیری عاملی دانشجویان در محیط های آموزشی، نیازمند توجه به باورهای معرفت شناختی و تجربه هیجان های معرفت شناختی آن ها مانند کنجکاوی است.

کلمات کلیدی

, باورهای معرفت شناختی, درگیری عاملی, کنجکاوی معرفت‎شناختی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1080289,
author = {بردبار, مریم and صمدیه, هادی},
title = {نقش واسطه ای کنجکاوی معرفت شناختی در رابطه بین باورهای معرفت شناختی و درگیری عاملی دانشجویان},
journal = {مطالعات آموزش و یادگیری},
year = {2020},
volume = {12},
number = {1},
month = {June},
issn = {2228-5075},
pages = {82--102},
numpages = {20},
keywords = {باورهای معرفت شناختی، درگیری عاملی، کنجکاوی معرفت‎شناختی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T نقش واسطه ای کنجکاوی معرفت شناختی در رابطه بین باورهای معرفت شناختی و درگیری عاملی دانشجویان
%A بردبار, مریم
%A صمدیه, هادی
%J مطالعات آموزش و یادگیری
%@ 2228-5075
%D 2020

[Download]