عنوان : ( نقش واسطه ای کنجکاوی معرفت شناختی در رابطه بین باورهای معرفت شناختی و درگیری عاملی دانشجویان )
نویسندگان: مریم بردبار , هادی صمدیه ,چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای کنجکاوی معرفت شناختی در ارتباط بین باورهای معرفت شناختی و درگیری عاملی دانشجویان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در نیمسال اول سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. بدین منظور از میان آن ها 231 نفر، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به پرسش نامه های باورهای معرفت شناختی اولدنبرگ، درگیری عاملی ریو و مقیاس کنجکاوی لیتمن و اسپیلبرگر پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار ایموس استفاده شد. یافته های مدل اندازه گیری حاکی از معرف بودن همه شاخصها برای متغیرهای مکنون مربوطه بود. نتایج مدل ساختاری نیز نشان داد که باورهای معرفت شناختی به طور غیرمستقیم و به واسطه کنجکاوی معرفت شناختی، بر درگیری عاملی اثر مثبت معنیدار دارند. شاخص های برازش کلی مدل نیز نشانگر این بود که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. به طور کلی یافته های پژوهش حاکی از این بود که کنجکاوی معرفتشناختی ارتباط بین باورهای معرفت شناختی با درگیری عاملی را واسطهگری میکند. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که ارتقای مشارکت سازنده و درگیری عاملی دانشجویان در محیط های آموزشی، نیازمند توجه به باورهای معرفت شناختی و تجربه هیجان های معرفت شناختی آن ها مانند کنجکاوی است.
کلمات کلیدی
, باورهای معرفت شناختی, درگیری عاملی, کنجکاوی معرفتشناختی@article{paperid:1080289,
author = {بردبار, مریم and صمدیه, هادی},
title = {نقش واسطه ای کنجکاوی معرفت شناختی در رابطه بین باورهای معرفت شناختی و درگیری عاملی دانشجویان},
journal = {مطالعات آموزش و یادگیری},
year = {2020},
volume = {12},
number = {1},
month = {June},
issn = {2228-5075},
pages = {82--102},
numpages = {20},
keywords = {باورهای معرفت شناختی، درگیری عاملی، کنجکاوی معرفتشناختی},
}
%0 Journal Article
%T نقش واسطه ای کنجکاوی معرفت شناختی در رابطه بین باورهای معرفت شناختی و درگیری عاملی دانشجویان
%A بردبار, مریم
%A صمدیه, هادی
%J مطالعات آموزش و یادگیری
%@ 2228-5075
%D 2020