عنوان : ( الزامات ارزشیابی از عملکرد معلمان دوره ابتدایی )
نویسندگان: محمدحسین بهرامی , بهروز مهرام , طاهره جاویدی کلاته جعفرابادی ,چکیده
هدف پژوهش، شناسایی الزام های ارزشیابی مطلوب از عملکرد معلمان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش؛ پژوهش نظریه ای و منابع جمع آوری داده ها شامل اسناد فرادست، نظرات متخصصان موضوعی، تجارب جهانی و نظرات معلمان ذینفع بود. برای پاسخ به سوالات پژوهش، از تحلیل مضمون و تحلیل اسناد استفاده شد. در این مطالعه، الزام های نه گانه ارزشیابی معلمان استخراج و سپس مولفه ها و محورهای اصلی ارزشیابی مطلوب از عملکرد معلمان دوره ابتدایی در چهار محور ارتباط با دانش آموز، توسعه حرفه ای، ویژگی های شخصیتی و تعامل اجتماعی شناسایی گردید. بر اساس همسویی داده های جمع آوری شده از طریق منابع مختلف و اجماع کلی صاحب نظران، اعتبار کلی فرایند پژوهش و چارچوب الزام های ارزشیابی، مورد تایید قرار گرفت. بر اساس یافته های این مطالعه می توان استنتاج نمود که افزایش کیفیت ارزشیابی از معلمان، مستلزم تغییر نگاه سیاست گذاران آموزشی به ارزشیابی معلمان و مولفه های ارزشیابی است و باید از منابع و ذی نفعان متنوعی مشتمل بر همکاران، اولیا و دانش آموزان بهره گیری نمود. همچنین نیاز است که در زمینه شکل دهی انتظارات واقعی از معلمان توسط جامعه عمومی و ذی نفعان، فرهنگ سازی شده و از ابزارها و کاربرگ های ارزشیابی متنوعی بهره گیری شود. چنانچه رویه موجود در ارزشیابی معلمان تداوم یافته و به الزامات آن کم توجهی شود؛ بالندگی نظام آموزشی با مانع مواجه خواهد شد.
کلمات کلیدی
, ارزشیابی, عملکرد, معلمان, دوره ابتدایی, الزام, مولفه های ارزشیابی@article{paperid:1080310,
author = {بهرامی, محمدحسین and مهرام, بهروز and جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره},
title = {الزامات ارزشیابی از عملکرد معلمان دوره ابتدایی},
journal = {مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی},
year = {2020},
volume = {10},
number = {30},
month = {September},
issn = {2476-2865},
pages = {101--134},
numpages = {33},
keywords = {ارزشیابی، عملکرد، معلمان، دوره ابتدایی، الزام، مولفه های ارزشیابی},
}
%0 Journal Article
%T الزامات ارزشیابی از عملکرد معلمان دوره ابتدایی
%A بهرامی, محمدحسین
%A مهرام, بهروز
%A جاویدی کلاته جعفرابادی, طاهره
%J مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
%@ 2476-2865
%D 2020