عنوان : ( درون داد حالت های ذهنی مادر و رفتار اجتماعی کودک: نقش واسطه ای نظریه ذهن )
نویسندگان: مریم بردبار , راضیه شیخ الاسلامی ,![](images/pdf_icon.png)
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه ای نظریه ذهن در رابطه بین درون داد گفتاری مادر در گفت و گوهای روزمره با کودک و رفتار اجتماعی او در کلاس بود. نمونه پژوهش مشتمل بر 208 کودک دوره پیش دبستانی شهر شیراز و همچنین مادران و مربیان آنها بود. ابزارهای تحقیق عبارت بودند از: مجموعه تکالیف نظریه ذهن،سیاهه درون داد حالت های ذهنی مادرانه و زیر مقیاس رفتار اجتماعی-فرم مربی. نتیج تحلیل مسیر حاکی از آن بود که بیان مبسوط حالت ذهنی توسط مادر در گفت و گوهای روزمره، به واسطه نظریه ذهن، پیش بینی کننده مثبت رفتار اجتماعی کودک در کلاس است. از طرف دیگر، بیان مختصر موقعیت عینی توسط مادر در گفت و گوهای روزمره به واسطه نظریه ذهن، رفتار اجتماعی را به گونه ای منفی پیش بینی کرد. در مجموع، پژوهش حاضر نشان داد نوع گفتار مادر در گفت و گوهای روزمره با کودک به واسطه نظریه ذهن، نقش بسزایی در رفتار اجتماعی کودک دارد.
کلمات کلیدی
, نظریه ذهن, درون داد حالت های ذهنی مادر, رفتار اجتماعی کودک@article{paperid:1080398,
author = {بردبار, مریم and راضیه شیخ الاسلامی},
title = {درون داد حالت های ذهنی مادر و رفتار اجتماعی کودک: نقش واسطه ای نظریه ذهن},
journal = {روان شناسی تحولی - روان شناسان ایرانی},
year = {2015},
volume = {11},
number = {42},
month = {January},
issn = {1735-305X},
pages = {123--133},
numpages = {10},
keywords = {نظریه ذهن، درون داد حالت های ذهنی مادر، رفتار اجتماعی کودک},
}
%0 Journal Article
%T درون داد حالت های ذهنی مادر و رفتار اجتماعی کودک: نقش واسطه ای نظریه ذهن
%A بردبار, مریم
%A راضیه شیخ الاسلامی
%J روان شناسی تحولی - روان شناسان ایرانی
%@ 1735-305X
%D 2015