عنوان : ( جمال شناسی اغراق در سبک هندی )
نویسندگان: محمود فتوحی رودمعجنی ,چکیده
مسألۀ این مقاله فرانمایی (صنعتِ اغراق) به عنوان یکی از ارکان اصلی شعر سبک هندی است. مقاله شیوههای فرانمایی و نقش هنری اغراق در شعر فارسی قرن یازدهم از خلال موضوعات اغراق، شگردهای فرانمایی و کارکرد هنری این اسلوب را بررسی میکند. و به همسویی اسلوب اغراق شاعران پارسی زبان با زیباییشناسی اغراق در بلاغت هندی اشاره میکند. گرچه اغراق نقطۀ پیوند جمالشناسی شعر فارسی با ذوق و بلاغت هندی بود اما در ایران نقطۀ کانونی مخالفت با سبک هندی شد؛ ادیبان ایرانی اغراقها و ابیاتِ مستحیل شاعران خیالبند را عامل اصلی انحطاط شعر فارسی در قرن یازدهم و دوازهم دانستهاند. مقاله ضمن اشاره مبانی نظری اغراقستیزی تأکید دارد که اسلوبِ اغراق با نگرش زیباشناختی و سیاقِ باریکاندیشی مطابقت دارد و سبک هندی بدون عنصر اغراق از ماهیت خود ساقط میشود.
کلمات کلیدی
, فرانمایی, اغراق, غلو, سبک هندی, نازک خیالی@article{paperid:1080413,
author = {فتوحی رودمعجنی, محمود},
title = {جمال شناسی اغراق در سبک هندی},
journal = {کهن نامه ادب پارسی},
year = {2020},
volume = {10},
number = {2},
month = {January},
issn = {2383-0603},
pages = {1--38},
numpages = {37},
keywords = {فرانمایی، اغراق، غلو، سبک هندی، نازک خیالی},
}
%0 Journal Article
%T جمال شناسی اغراق در سبک هندی
%A فتوحی رودمعجنی, محمود
%J کهن نامه ادب پارسی
%@ 2383-0603
%D 2020