عنوان : ( امر معاصر: از سَیّالیّت تا تَصَلّـٌب در گذر زمان )
نویسندگان: سعید رادفر , محمود فتوحی رودمعجنی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
گزارش هایی که همعصران محتشم کاشانی از وی ثبت کرده اند بیشتر از اینکه یکدست باشند، سیال اند و محل تنش و تعارض. برعکس، تذکره نویسان ادوار بعد به سمت گزینش روایتی واحد رفته اند. این تعارضات مورخ ادبی را با نگرانی دربارۀ وثاقت گزارش ها مواجه خواهد کرد. این مقاله ابتدا چندگانگی گزارش های همعصران محتشم را بررسی میکند و سپس حرکت آن ها را به سمت قطعیت نشان خواهد داد. تناقض موجود در گزارش های نخست برخاسته و متأثر از متغیرهایی چون زمان، مواضع گفتمانی و مناسبات میان دو سویۀ معاصرت است. هرچه از روزگار محتشم فاصله میگیریم، تذکرهنویسان با ثبت روایتی واحد از زندگی وی، شاخصۀ شهرت او را به مرثیه سرایی صرف تقلیل دادهاند. این امر در آثار تاریخ ادبی امروز نیز مشهود است. این تحقیقات فرایند تطور گزارشهای مربوط به محتشم را به پرسش نگرفته اند. محتشم شاعری چندوجهی است درواقع و فروکاسته در تاریخ ادبیات. بنابراین اعتبار و جهان شمولی نظرات پس از گذر زمان، در مورد وی محل تردید است. زیرا تقلیل گرایی موجود در تاریخ ادبیات منجر شده شهرت شاخص وی مرثیه سرایی باشد و فردیت خلاقش پوشیده ماند. شاعرانی چون محتشم را باید در گذر زمان بررسی کرد تا بالندگی و مانایی ایشان به عنوان رویدادهای ادبی روشن گردد.
کلمات کلیدی
, محتشم کاشانی, تذکره, معاصرت, تاریخ ادبیات, تذکره نویسی@article{paperid:1080414,
author = {رادفر, سعید and فتوحی رودمعجنی, محمود},
title = {امر معاصر: از سَیّالیّت تا تَصَلّـٌب در گذر زمان},
journal = {جستارهای نوین ادبی},
year = {2019},
volume = {52},
number = {3},
month = {November},
issn = {2008-7187},
pages = {1--21},
numpages = {20},
keywords = {محتشم کاشانی; تذکره; معاصرت; تاریخ ادبیات; تذکره نویسی},
}
%0 Journal Article
%T امر معاصر: از سَیّالیّت تا تَصَلّـٌب در گذر زمان
%A رادفر, سعید
%A فتوحی رودمعجنی, محمود
%J جستارهای نوین ادبی
%@ 2008-7187
%D 2019