روانشناسی تربیتی-دانشگاه آزاد تنکابن, دوره (5), شماره (3), سال (2014-11) , صفحات (12-21)

عنوان : ( نقش 5 عامل بزرگ شخصیت در پیش بینی هیجانات پیشرفت دانشجویان )

نویسندگان: مریم بردبار , راضیه شیخ الاسلامی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیش بینی هیجانات مثبت و منفی پیشرفت دانشجویان بود. نمونه پژوهش شامل 121 نفر )91 دختر و 08 پسر( از دانشجویان دانشگاه شیراز بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامه هیجانات پیشرفت بود. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون چندگانه، به شیوه ی همزمان، مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن بود که از میان پنج عامل بزرگ شخصیت، وظیفه مداری و گشودگی به صورت مثبت و معنادار، هیجانات پیشرفت مثبت را پیش بینی می کنند، همچنین در ارتباط با هیجانات پیشرفت منفی، روان رنجورخویی پیش بینی کننده ی مثبت و گشودگی پیش بینی کننده ی منفی هیجانات پیشرفت منفی هستند. این نتایج نشان می دهند که صفات شخصیت، نقش مؤثری در تجارب هیجانی دانشجویان در محیط های پیشرفت، ایفا می کنند

کلمات کلیدی

, هیجانات پیشرفت مثبت, هیجانات پیشرفت منفی, پنج عامل بزرگ شخصیت, دانشجویان