پژوهش های زعفران , دوره (7), شماره (2), سال (2020-2) , صفحات (325-342)

عنوان : ( تدوین راهبردهای بازاریابی استراتژیک (11 Ps) زعفران با رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک )

نویسندگان: فاطمه پیرملک , علی رضا کرباسی , محمد قربانی , فاطمه رستگاری پور ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

به منظورشناسایی نقاط قوت, ضعف, فرصت ها و تهدیدها در بازار زعفران ایران در قالب آمیخته بازاریابیP 11, در این مطالعه از چارچوب جامع راهبردی رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک استفاده شد. اطلاعات موردنیاز از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه تخصصی با 11 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت های تولیدکننده و صادرکننده زعفران در شهرهای مشهد و تربت حیدریه طی دوره­ ی زمانی 1394-1393جمع­ آوری گردید. نتایج ماتریس عوامل داخلی نشان داد که در آمیخته­ های شواهد فیزیکی, بسته بندی, موقعیت, دولت و نهادهای عمومی, محصول, افراد, حفاظت, ترویج و ارتقاء فروش, فرآوری, قیمت و مکان غلبه نقاط قوت برضعف و در دو آمیخته مکان و قیمت غلبه نقاط ضعف بر قوت قرار دارند. بر طبق نتایج ماتریس عوامل خارجی نیز در آمیخته های بازاریابی دولت, محصول, مکان, افراد, موقعیت, حفاظت, فرآوری, قیمت, شواهد فیزیکی, ترویج و ارتقاء فروش و بسته بندی غلبه نقاط فرصت بر تهدید قرار دارند. نتایج نشان داد دو آمیخته قیمت و مکان در ماتریس عوامل داخلی به ترتیب دارای امتیاز 34/2 و 10/2 هستند که بیانگر غلبه نقاط ضعف بر قوت است. در ماتریس عوامل خارجی نیز دو آمیخته مذکور به ترتیب دارای امتیاز 71/2 و 91/2 می­ باشند که بیانگر غلبه فرصتها بر تهدیدها است. بنابراین, به­ منظوربرنامه­ ریزی راهبردهای تدافعی (تأکیدبرنقاطضعفدرونیوتهدیدهای بیرونیونهایتاًرفعآسیب­ ها) مورد توجه قرار گیرد. در سایر آمیخته­ های بازاریابی غلبه نقاط قوت بر ضعف و غلبه فرصتها بر تهدیدها وجود دارد, این بدین معنی است که به­ منظوربرنامه­ ریزی راهبردهای تنوع و رقابتی (تأکیدبرنقاط قوت درونی و تهدیدهای بیرونی) مورد توجه قرار گیرد. درنهایت, اولویت­ بندی کلی راهبردهای پیشنهادی نشان می­ دهد که, راهبرد ایجاد شرایط لازم برای ثبت برند ایران, ارتقای کیفیت تولید و محصولات مشتقه, ایجاد بانک اطلاعاتی از دانش و تجربه در حوزه بازار زعفران و ایجاد نوآوری متناسب با ذائقه مشتریان در صنعت زعفران در اولویت راهبردهای با بیشترین قابلیت اجرا می­ باشند. لذا, انجام مطالعاتی در زمینه­ ی برندسازی تجاری ایران, برندهای موفق ایرانی و بین­ المللی, فرآوری و بسته­ بندی زعفران ایران پیشنهاد می­ شود.

کلمات کلیدی

, تحلیل عوامل راهبردی‌‌‌, زعفران, مدیریت راهبردی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1080681,
author = {فاطمه پیرملک and کرباسی, علی رضا and قربانی, محمد and فاطمه رستگاری پور},
title = {تدوین راهبردهای بازاریابی استراتژیک (11 Ps) زعفران با رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک},
journal = {پژوهش های زعفران },
year = {2020},
volume = {7},
number = {2},
month = {February},
issn = {2345-3869},
pages = {325--342},
numpages = {17},
keywords = {تحلیل عوامل راهبردی‌‌‌، زعفران، مدیریت راهبردی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تدوین راهبردهای بازاریابی استراتژیک (11 Ps) زعفران با رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک
%A فاطمه پیرملک
%A کرباسی, علی رضا
%A قربانی, محمد
%A فاطمه رستگاری پور
%J پژوهش های زعفران
%@ 2345-3869
%D 2020

[Download]