عنوان : ( تدوین راهبردهای بازاریابی استراتژیک (11 Ps) زعفران با رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک )
نویسندگان: فاطمه پیرملک , علی رضا کرباسی , محمد قربانی , فاطمه رستگاری پور ,چکیده
به منظورشناسایی نقاط قوت, ضعف, فرصت ها و تهدیدها در بازار زعفران ایران در قالب آمیخته بازاریابیP 11, در این مطالعه از چارچوب جامع راهبردی رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک استفاده شد. اطلاعات موردنیاز از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه تخصصی با 11 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت های تولیدکننده و صادرکننده زعفران در شهرهای مشهد و تربت حیدریه طی دوره ی زمانی 1394-1393جمع آوری گردید. نتایج ماتریس عوامل داخلی نشان داد که در آمیخته های شواهد فیزیکی, بسته بندی, موقعیت, دولت و نهادهای عمومی, محصول, افراد, حفاظت, ترویج و ارتقاء فروش, فرآوری, قیمت و مکان غلبه نقاط قوت برضعف و در دو آمیخته مکان و قیمت غلبه نقاط ضعف بر قوت قرار دارند. بر طبق نتایج ماتریس عوامل خارجی نیز در آمیخته های بازاریابی دولت, محصول, مکان, افراد, موقعیت, حفاظت, فرآوری, قیمت, شواهد فیزیکی, ترویج و ارتقاء فروش و بسته بندی غلبه نقاط فرصت بر تهدید قرار دارند. نتایج نشان داد دو آمیخته قیمت و مکان در ماتریس عوامل داخلی به ترتیب دارای امتیاز 34/2 و 10/2 هستند که بیانگر غلبه نقاط ضعف بر قوت است. در ماتریس عوامل خارجی نیز دو آمیخته مذکور به ترتیب دارای امتیاز 71/2 و 91/2 می باشند که بیانگر غلبه فرصتها بر تهدیدها است. بنابراین, به منظوربرنامه ریزی راهبردهای تدافعی (تأکیدبرنقاطضعفدرونیوتهدیدهای بیرونیونهایتاًرفعآسیب ها) مورد توجه قرار گیرد. در سایر آمیخته های بازاریابی غلبه نقاط قوت بر ضعف و غلبه فرصتها بر تهدیدها وجود دارد, این بدین معنی است که به منظوربرنامه ریزی راهبردهای تنوع و رقابتی (تأکیدبرنقاط قوت درونی و تهدیدهای بیرونی) مورد توجه قرار گیرد. درنهایت, اولویت بندی کلی راهبردهای پیشنهادی نشان می دهد که, راهبرد ایجاد شرایط لازم برای ثبت برند ایران, ارتقای کیفیت تولید و محصولات مشتقه, ایجاد بانک اطلاعاتی از دانش و تجربه در حوزه بازار زعفران و ایجاد نوآوری متناسب با ذائقه مشتریان در صنعت زعفران در اولویت راهبردهای با بیشترین قابلیت اجرا می باشند. لذا, انجام مطالعاتی در زمینه ی برندسازی تجاری ایران, برندهای موفق ایرانی و بین المللی, فرآوری و بسته بندی زعفران ایران پیشنهاد می شود.
کلمات کلیدی
, تحلیل عوامل راهبردی, زعفران, مدیریت راهبردی@article{paperid:1080681,
author = {فاطمه پیرملک and کرباسی, علی رضا and قربانی, محمد and فاطمه رستگاری پور},
title = {تدوین راهبردهای بازاریابی استراتژیک (11 Ps) زعفران با رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک},
journal = {پژوهش های زعفران },
year = {2020},
volume = {7},
number = {2},
month = {February},
issn = {2345-3869},
pages = {325--342},
numpages = {17},
keywords = {تحلیل عوامل راهبردی، زعفران، مدیریت راهبردی},
}
%0 Journal Article
%T تدوین راهبردهای بازاریابی استراتژیک (11 Ps) زعفران با رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک
%A فاطمه پیرملک
%A کرباسی, علی رضا
%A قربانی, محمد
%A فاطمه رستگاری پور
%J پژوهش های زعفران
%@ 2345-3869
%D 2020