زمین شناسی کاربردی پیشرفته, سال (2020-9)

عنوان : ( دگرسانی، کانی‌سازی، ژئوشیمی و مطالعه میانبارهای سیال در کانسار سرب و روی‌دار چاه‌نقره، شمال‌غرب بیرجند، بلوک لوت )

نویسندگان: آزاده ملکزاده شفارودی , محمدحسن کریم پور , مریم جاویدی مقدم ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

منطقه چاه نقره بخشی از پهنه آتشفشانی-نفوذی در بلوک لوت بوده و در جنوب غرب شهر سه قلعه در استان خراسان جنوبی واقع شده است. این گستره شامل برونزدهایی از سنگ های آتشفشانی (توف برش ریولیتی تا داسیتی، توف برش آندزیتی و آندزیت) با سن ائوسن بوده که واحد نیمه عمیق پیروکسن دیوریت پورفیری در آنها نفوذ نموده است. کانی سازی بصورت رگه ای (با امتداد شمال غرب-جنوب شرق) با بافت های برشی و قشری در چهار مرحله به ترتیب بصورت کوارتز-سولفید، باریت-سولفید، کلسیت-سولفید و دولومیت-سولفید تشکیل شده است. دگرسانی های آرژیلیکی، سیلیسی، کلسیتی و دولومیتی با روند خطی در حاشیه رگه ها ایجاد شده اند. کانی های سولفیدی اولیه در رگه ها شامل گالن، اسفالریت، فاهلور و پیریت بوده که در اثر اکسیداسیون کانی های ثانویه سروزیت، انگلزیت، رودوکروزیت، کوولیت، مالاکیت، هماتیت و گوتیت ایجاد شده اند. بیشترین بی هنجاری های ژئوشیمی در رگه ها برای سرب 158000 گرم در تن، روی 25507 گرم در تن و مس 1295 گرم در تن است. اندازه-گیری های میکروترمومتری نشان می دهد که کانی سازی های کوارتز-سولفید، باریت-سولفید و کلسیت-سولفید به ترتیب از سیالاتی با دمای 210 تا 281، 195 تا 225 و 145 تا 180 درجه سانتی گراد و شوری های 8/16 تا 2/19، 7/11 تا 2/17 و 4/13 تا 8/15 درصد وزنی NaCl تشکیل شده اند. کاهش دما، مخلوط شدن بین محلول ماگمایی کانه دار گرم و شور و محلول جوی سرد با شوری کم و جوشش می توانند باعث ته نشینی فلزات شده باشند. کانسار چاه نقره بر پایه شواهدی چون کنترل ساختاری کانی سازی، نوع دگرسانی ها و گسترش خطی آنها، کانی شناسی ساده ذخیره، عمق تشکیل (700 متر) و داده های دماسنجی مشابه کانسارهای اپی ترمال سرب-روی است.

کلمات کلیدی

, کانی سازی, ژئوشیمی, میانبارهای سیال, چاه نقره, بلوک لوت
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1080715,
author = {ملکزاده شفارودی, آزاده and کریم پور, محمدحسن and جاویدی مقدم, مریم},
title = {دگرسانی، کانی‌سازی، ژئوشیمی و مطالعه میانبارهای سیال در کانسار سرب و روی‌دار چاه‌نقره، شمال‌غرب بیرجند، بلوک لوت},
journal = {زمین شناسی کاربردی پیشرفته},
year = {2020},
month = {September},
issn = {2251-7057},
keywords = {کانی سازی، ژئوشیمی، میانبارهای سیال، چاه نقره، بلوک لوت},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T دگرسانی، کانی‌سازی، ژئوشیمی و مطالعه میانبارهای سیال در کانسار سرب و روی‌دار چاه‌نقره، شمال‌غرب بیرجند، بلوک لوت
%A ملکزاده شفارودی, آزاده
%A کریم پور, محمدحسن
%A جاویدی مقدم, مریم
%J زمین شناسی کاربردی پیشرفته
%@ 2251-7057
%D 2020

[Download]