پژوهش های حبوبات ایران, دوره (11), شماره (1), سال (2020-8) , صفحات (12-25)

عنوان : ( ارزیابی استفاده از رهیافت اختلاط مالچ با علفکشهای تریفلورالین و ایمازتاپیر در کنترل علفهای هرز نخود Cicer arietinum L. )

نویسندگان: آرش مقصودی , ابراهیم ایزدی دربندی , احمد نظامی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

به منظور بررسی کارآیی اختلاط علفکشهای تریفلورالین و ایمازتاپیر با مالچ خاک اره در مدیریت علف هاای هرز نخود، آزمایشی در سال زراعی 95 - 1394 به صورت طرح بلو کهای کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایش شامل کاربرد مالچ خاک اره، علفکشهای ایمازتاپیر و تریفلورالین و اختلاط هر کدام از این دو علفکش با مالچ خا ک اره به دو صورت مالچ آغشته به علفکش و کاربرد علفکش زیر مالچ( به صورت پیش رویشی بود. نتایج نشان داد که کاربرد ایمازتاپیر به صورت پیش رویشی خسارت شدیدی به نخود وارد کرد و به دلیل گیاهسوزی و توقف رشی، نخود را از بین برد ،اما کاربرد تریفلورالین موجب کنترل علف های هرز و همچنین افزایش عملکرد نخود شد. همچنین کااربرد مالچ خاک اره به تنهایی باعث افزایش عملکرد نخود و کاهش تراکم و زیست توده علفهای هرز نسبت به تیمار شاهد بدون کنترل شد. کاربرد همزمان تریفلورالین با مالچ نسبت به دیگر تیمارها بهترین نتیجه را در کنترل علفهای هرز داشت، به طوریکه مالچ آغشته به تریفلورالین دارای بیشترین عملکرد دانه ( 1450 کیلوگرم در هکتار) و زیست تاوده ( 3700 کیلوگرم در هکتاار) نخود شد. اگرچه کاربرد تریفلورالین در زیر مالچ، کارآیی بیشتری در کنترل علفهای هرز در طول فصل رشد داشت ، اما باعث کاهش بقاء نخود و خسارت به آن شد.

کلمات کلیدی

, اختلاط مالچ و علفکش, خا ک پوش, دیمکاری, مدیریت تلفیقی علفهای هرز
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1080808,
author = {مقصودی, آرش and ایزدی دربندی, ابراهیم and نظامی, احمد},
title = {ارزیابی استفاده از رهیافت اختلاط مالچ با علفکشهای تریفلورالین و ایمازتاپیر در کنترل علفهای هرز نخود Cicer arietinum L.},
journal = {پژوهش های حبوبات ایران},
year = {2020},
volume = {11},
number = {1},
month = {August},
issn = {2008-725X},
pages = {12--25},
numpages = {13},
keywords = {اختلاط مالچ و علفکش، خا ک پوش، دیمکاری، مدیریت تلفیقی علفهای هرز},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارزیابی استفاده از رهیافت اختلاط مالچ با علفکشهای تریفلورالین و ایمازتاپیر در کنترل علفهای هرز نخود Cicer arietinum L.
%A مقصودی, آرش
%A ایزدی دربندی, ابراهیم
%A نظامی, احمد
%J پژوهش های حبوبات ایران
%@ 2008-725X
%D 2020

[Download]