عنوان : ( کدهای اخلاقی رهبری آموزشی براساس آموزههای نهجالبلاغه )
نویسندگان: آسیه نجفی , رضوان حسین قلی زاده , ابوالفضل غفاری , بخشعلی قنبری ,چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی کدهای اخلاقی رهبری آموزشی براساس آموزههای نهجالبلاغه میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش اسنادی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا بهره گرفته شد. با مراجعه به متن اصلی نهجالبلاغه و شرح و تفسیر علامه جعفری، مکارم شیرازی، و قنبری و برمبنای الگوی ارتباطهای چندگانه مبتنی بر ساحتهای مختلف عقل و معرفت، گفتار، اراده، روان و کردار مهمترین نکات کلیدی، اصول، مؤلفهها و سپس کدهای اخلاقی ناظر به آن شناسایی و استخراج شدند. براساس نتایج بهدستآمده، مهمترین اصول رهبری اخلاقی را در یک محیط آموزشی میتوان حول محور ایمان به خدا، تقوای الهی و توکل به خداوند در ارتباط با خدا؛ خودشناسی، بینش و بصیرت، کمال طلبی، دوری از خودپسندی و خودبینی، خردورزی و علمآموزی و یادگیری مستمر در ارتباط با خود؛ قدرشناسی، دوراندیشی، شایستهسالاری، اکرام و احترام دیگران، ظرفیتسازی و توسعه در ارتباط با دیگران و در نهایت شناخت دنیا و بهرهمندی از فرصت دنیا و درعینحال عدم گرایش به آن در ارتباط با طبیعت معرفی کرد. ذیل این اصول، کدهای اخلاقی به توضیح بایدها و نبایدهای اخلاقی برای یک رهبر آموزشی (مدرسه) اشاره دارند.
کلمات کلیدی
, رهبری آموزشی, رهبری اخلاقی, نهجالبلاغه, ارتباط چهارگانه, کدهای اخلاقی, ساحتهای چهارگانه@article{paperid:1080816,
author = {نجفی, آسیه and حسین قلی زاده, رضوان and غفاری, ابوالفضل and بخشعلی قنبری},
title = {کدهای اخلاقی رهبری آموزشی براساس آموزههای نهجالبلاغه},
journal = {پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی},
year = {2022},
volume = {30},
number = {56},
month = {December},
issn = {2251-6972},
pages = {259--280},
numpages = {21},
keywords = {رهبری آموزشی، رهبری اخلاقی، نهجالبلاغه، ارتباط چهارگانه، کدهای اخلاقی، ساحتهای چهارگانه},
}
%0 Journal Article
%T کدهای اخلاقی رهبری آموزشی براساس آموزههای نهجالبلاغه
%A نجفی, آسیه
%A حسین قلی زاده, رضوان
%A غفاری, ابوالفضل
%A بخشعلی قنبری
%J پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
%@ 2251-6972
%D 2022