عنوان : ( سفری به فراسوی حصارها در واکاوی نشانگان حکومت مندی در مدارس )
نویسندگان: مهدیه دژبرد , رضوان حسین قلی زاده , محمدرضا آهنچیان ,
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، کشف نشانگان حکومتمندی در مدرسه میباشد . برای دستیابی به این هدف، استفاده از سنت کیفی و از روش پژوهش پدیدارشناسی توصیفی بهره گرفته شد. به منظور آشکارسازی تجارب زیسته دانشآموزان در باب نشانگان حکومتمندی، سعی شد ابزار مناسبی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شود.لذا، پژوهشگر با بهرهگیری از مصاحبه نیمهساختار یافته با روش نمونهگیری هدفمند تلاش نمود تا در ذهن بیستویک دانشآموز پایه ششم ابتدایی رسوخ کند که تجارب عمیق تری از مدرسه داشتند. بنا بر نتایج به دست آمده از تحلیل مصاحبهها نه مضمون و پنجاه و سه مقوله شناسایی و استخراج گردید که مضامین اصلی مستخرج عبارتاند از: مراقبت واگنری: تقلید معرفت ( کلام مقدس ) ، مراقبت زمانی: سیاهچالههای زمانی، مراقبت محتسبانه: نمایش تعذیب، مراقبت محیطی: خشتهای سنگی، مراقبت آموزشی- محتوایی: مغزهای چرتکهای، مراقبت چهرهگرافی: مراقبت ظاهری– فیزیکی، مراقبت پلیسی: دیوارهای شفاف، رصدگاه انسان، مراقبت ارتباطی: دیالکتیک مدرن، آگورا کشی و مراقبت سیاسی: پتک-های تکنیکی. مدرسه در تولید سوژههای فایدهمند و کارآمد در تلاش است. در کنار ساخت سوژه انسانی، انقیاد و مطیعسازی، مرگ تفکر انتقادی و عدم توجه به حقوق و جایگاه کودک دیده شد. فرهنگ سکوت، اعتماد سادهلوحانه به کادر آموزشی و ناعادلانه پنداشتن قوانین از سوی دانشآموزان نیز نمایانگر تکصدایی در مدرسه مدرن بود.
کلمات کلیدی
, مدرنیته, نشانه های حکومت مندی, مدرسه مدرن, صدای دانش آموز@article{paperid:1080818,
author = {دژبرد, مهدیه and حسین قلی زاده, رضوان and آهنچیان, محمدرضا},
title = {سفری به فراسوی حصارها در واکاوی نشانگان حکومت مندی در مدارس},
journal = {مدیریت مدرسه},
year = {2021},
volume = {8},
number = {3},
month = {February},
issn = {2538-4724},
pages = {303--335},
numpages = {32},
keywords = {مدرنیته، نشانه های حکومت مندی، مدرسه مدرن، صدای دانش آموز},
}
%0 Journal Article
%T سفری به فراسوی حصارها در واکاوی نشانگان حکومت مندی در مدارس
%A دژبرد, مهدیه
%A حسین قلی زاده, رضوان
%A آهنچیان, محمدرضا
%J مدیریت مدرسه
%@ 2538-4724
%D 2021