چـالشهای یادگیـری الکتـرونیکی در آمـوزش عـالی , 2020-07-20

عنوان : ( تعارض اجرای آموزش سنتی در بستر یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی: نقش راهبردهای یاددهی – یادگیری در کاهش تعارض )

نویسندگان: حسین جعفری ثانی , فاطمه فرج پوربناب ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مسئله و هدف: فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی زندگی را در بسیاری از ابعاد دگرگون ساخته است. این دگرگونی ها بیشتر در شیوه های سنتی آموزش تغییر ایجاد کرده است. در گذشته آموزش تنها از وجود معلمان و اساتید بهره می گرفت و کتاب اصلی-ترین منبع اطلاعاتی در آموزش بود. در عصر حاضر وجود ابزارها، روش ها و محیط های جدید آموزشی شیوه های جدیدی را به وجود آورده است. از جمله این شیوه ها یادگیری الکترونیکی را می توان نام برد. که در آن به نقش بنیادین آموزش گر بی توجهی می شود. تصور می شود که معلم یا استاد به اندازه ی آموزش سنتی اهمیت ندارد. این در حالی است که کمیت و کیفیت یادگیری فراگیران و استفاده اثربخش و کارآمد از تجهیزات و وسایل گوناگون وابسته به میزان فعالیت آموزش گر و نگرش ها و مهارت های او می تواند باشد. شناسایی و رفع تعارضات موجود در آموزش سنتی و یادگیری الکترونیکی می تواند در افزایش کارایی و اثربخشی استاد و بهبود کیفیت یادگیری فراگیران نقش مهمی داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که آموزش های الکترونیکی صرف نیز دارای محدودیت های خاص خود هستند و نمی توانند به طور کامل جایگزین آموزش سنتی(چهره به چهره) شوند. هدف مقاله حاضر کاهش تعارضات موجود بین آموزش سنتی و آموزش الکترونیکی، با بکارگیری روش مناسب می باشد. روش پژوهش: در این مقاله، با بهره گیری از روش مطالعات نظری و کتابخانه ای و جستجو در پایگاه داده های معتبر، کتب و مقالات منتشرشده کوشش شده است، تا تعاریف موجود در زمینه ی یادگیری سنتی و یادگیری الکترونیکی مطرح شود و مزایا و معایب آن ها تبیین و سپس به تحلیل تعارضات موجود بین دو روش پرداخته شود، و راه حلی برای رفع تعارض ها ارائه شود. نتیجه گیری: در نظام نوین آموزشی سعی بر این است که با بهره گیری از شیوه های آموزش نوین و استفاده از رسانه های گوناگون فرایند یاددهی – یادگیری با کارایی مناسب صورت گیرد. اعضای هیئت علمی تبدیل به طراحان محیط یادگیری می شوند و به یادگیرندگان مهارت های تفکر انتقادی آموزش داده می شود. : یادگیری ترکیبی به دلیل ارائه فرصت های مختلف به منظور یادگیری موجب می شود که در کنار افزایش جذابیت آموزش به تفاوت های فردی فراگیران نیز به طور مناسبی توجه شود، زیرا همه افراد به یک شیوه یاد نمی گیرند و به همین دلیل استفاده از شیوه های مختلف برای آموزش ضروری به نظر می رسد. با توجه به یافته های مطالعه، شیوه ی ترکیبی در آموزش، آزادی عمل وسیع تری را در بهره مندی از محیط های آموزشی در اختیار کارشناسان آموزشی قرار می دهد و از این طریق موجب توسعه و بهبود آموزش و یادگیری می گردد و با اجرای روش ترکیبی اساتید می توانند، تعارض موجود بین دو روش یادگیری سنتی و الکترونیکی را کاهش دهند.

کلمات کلیدی

, آموزش سنتی, آموزش الکترونیکی, یادگیری ترکیبی, فرایند یاددهی – یادگیری
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1080826,
author = {جعفری ثانی, حسین and فرج پوربناب, فاطمه},
title = {تعارض اجرای آموزش سنتی در بستر یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی: نقش راهبردهای یاددهی – یادگیری در کاهش تعارض},
booktitle = {چـالشهای یادگیـری الکتـرونیکی در آمـوزش عـالی},
year = {2020},
location = {همدان, ايران},
keywords = {آموزش سنتی، آموزش الکترونیکی، یادگیری ترکیبی، فرایند یاددهی – یادگیری},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T تعارض اجرای آموزش سنتی در بستر یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی: نقش راهبردهای یاددهی – یادگیری در کاهش تعارض
%A جعفری ثانی, حسین
%A فرج پوربناب, فاطمه
%J چـالشهای یادگیـری الکتـرونیکی در آمـوزش عـالی
%D 2020

[Download]