عنوان : ( آموزش تفکر انتقادی وتوانایی حل مسئله در معماری(بررسی در دانشجویان معماری دانشگاه فردوسی) )
نویسندگان: سحر فدوی , اکرم حسینی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
معماران همواره در فرآیند طراحی خود با گزینههایی برای انتخاب کردن، مسائلی برای حل کردن و ایدههایی برای تحلیل کردن مواجه میشوند، از طرف دیگر ارتقاء مهارت های تفکر انتقادی یک هدف ضروری در آموزش عالی و بخصوص آموزش معماری است چون در فرآیند طراحی ابتدا خود طراح است که با دیدگاهی نقادانه و رفت و برگشتی به بازنگری طرح می پردازد. پژوهش حاضر بررسی ای تحلیلی- توصیفی در نمونه ای 14 نفره از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته معماری در دانشگاه فردوسی مشهد بوده، و ابزار جمع آوری نیز پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش بوده است. بخش نخست به «ویژگی های دموگرافیک» و بخش بعدی به «آزمون های مهارت تفکرانتقادی کالیفرنیا فرم ب» که آزمونی جهت اندازه گیری مهارت های تفسیری، استنباطی،ارزشیابی، قیاسی و استقرایی است می پردازد. با تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزار spss و بررسی میانگین درصدهای هر زیرمقیاس، مهارت های تفکر انتقادی در کل دانشجویان کارشناسی ارشد کمتر از 50 درصد دیده شد و لذا به نظر می رسد علی رغم تاکید بر لزوم ارتقا تفکر انتقادی دانشجویان در سطح اموزش عالی وبه خصوص در رشته معماری بستر موجود در این زمینه از کفایت لازم برخوردار نبوده و نیازمند بازنگری می باشد.
کلمات کلیدی
, تفکر انتقادی, نقد, آموزش معماری, حل مسیله, نقد در معماری .@inproceedings{paperid:1080974,
author = {فدوی, سحر and حسینی, اکرم},
title = {آموزش تفکر انتقادی وتوانایی حل مسئله در معماری(بررسی در دانشجویان معماری دانشگاه فردوسی)},
booktitle = {مجموعه مقالات کنگره بین المللی معماری و شهرسازی معاصر پیشرو در کشور های اسلامی},
year = {2018},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {تفکر انتقادی، نقد، آموزش معماری، حل مسیله، نقد در معماری .},
}
%0 Conference Proceedings
%T آموزش تفکر انتقادی وتوانایی حل مسئله در معماری(بررسی در دانشجویان معماری دانشگاه فردوسی)
%A فدوی, سحر
%A حسینی, اکرم
%J مجموعه مقالات کنگره بین المللی معماری و شهرسازی معاصر پیشرو در کشور های اسلامی
%D 2018