عنوان : ( اثربخشی آموزش برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و جسمانی مادران کودکان با سندرم داون )
نویسندگان: سعیده برزگردرآبد , شهربانو عالی , حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
مادران کودکان مبتلا به سندرم داون، تجارب فرزندپروری دشواری دارند و در معرض سطوح بالای استرس و پیامدهای روانی و جسمانی آن قرار م یگیرند. برنامههای آموزشی ویژه این مادران م یتواند به آنها در مواجهه بهتر با دشوار یها کمک نماید. از اینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخش ی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناخت ی و جسمانی مادران کودکان با سندرم داون بود. پژوهش حاض ر با رویکرد کم ی انجام ش د و روش آن نیم هآزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام مادران دانشآموزان با سندرم داون مدارس استثنایی شهرستان مشهد در سال تحصیلی 98 - 1397 بودند که با نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. 30 نفر از مادران این کودکان که دارای نمره بالاتر از 22 در پرسشنامه سلامت عمومی بودند، انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آموزش ذهن- آگاهی و گروه کنترل جایگزین شدند. مادران در گروه آزمایش، 8 جلسه 90 دقیقهای برنامه آموزش ذهن- آگاهی را دریافت نموده و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش مقیاسهای رضایت از زندگی، عاطفه مثبت و منفی، افسردگی – شادکامی و علائم جسمانی بودند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد درمان ذهنآگاهی مبتنی برکاهش استرس موجب افزایش معنادار بهزیستی جسمانی و روانشناخت ی مادران دارای کودک مبتلا به سندرم داون م یشود ) 05 / 0p< (. بنابراین این برنامه برای مادران کودکان سندرم داون برنامه مداخلهای مناسبی بوده و م یتواند در مراکز درمانی و مدارس ویژه این کودکان مورد استفاده قرارگیرد.