عنوان : ( اثربخشی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکۀ اجتماعی بر خودتنظیمی تحصیلی، شناخت اجتماعی و عملکرد تحصیلی )
نویسندگان: زهرا ازاددیسفانی , حسین کارشکی , سیدامیر امین یزدی , محمدسعید عبدخدائی ,چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکۀ اجتماعی با رویکرد سازندهگرایی اجتماعی بر عملکرد تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی و شناخت اجتماعی دانشجومعلمان انجام شد. پس از تدوین الگوی آموزش تلفیقی و پروتکل آموزشی، اعتبار آن توسط متخصصان تأیید شد. بهمنظور تعیین میزان اثربخشی الگوی آموزشی موردنظر، از جامعۀ آماری دانشجومعلمانِ دانشگاه فرهنگیان، با روش نمونهگیری در دسترس دو کلاس (در مجموع 75 نفر) از دانشجویان کارشناسیِ آموزش ابتدایی پردیس شهید هاشمینژاد مشهد انتخاب، سپس به شیوۀ تصادفی در سه گروه 25 نفره (آموزش تلفیقی، آموزش حضوری و آموزش مبتنی بر شبکۀ اجتماعی) جایگزین شدند. روش پژوهش شبهآزمایشی بود و اطلاعات مورد نیاز با آزمون عملکرد تحصیلی، پرسشنامۀ راهبردهای خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت، و پرسشنامۀ تواناییهای شناختی نجاتی در قالب پیشآزمون و پسآزمون جمعآوری شد. پس از ارائۀ آموزش 10 جلسهای، دادهها با استفاده از روشههای آمار توصیفی و استنباطی (آنووا و مانووا) و با استفاده از نرم افزار spss24 تحلیل شد. یافتهها نشان داد که آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکۀ اجتماعی مجازی در مقایسه با دو شیوۀ آموزشی دیگر، تأثیر معنیداری بر عملکرد تحصیلی دانشجومعلمان داشته است. دانشجویانِ آموزش تلفیقی در مقایسه با دانشجویان آموزش مبتنی بر شبکۀ اجتماعی، از خودتنظیمی تحصیلی و شناخت اجتماعی بالاتری برخوردار بودند. اما دانشجویان آموزش تلفیقی در خودتنظیمی تحصیلی و شناخت اجتماعی با دانشجویان آموزش حضوری تفاوت معنیداری نداشتند.
کلمات کلیدی
آموزش تلفیقی سازندهگرایی اجتماعی شبکۀ اجتماعی مجازی@article{paperid:1081171,
author = {ازاددیسفانی, زهرا and کارشکی, حسین and امین یزدی, سیدامیر and عبدخدائی, محمدسعید},
title = {اثربخشی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکۀ اجتماعی بر خودتنظیمی تحصیلی، شناخت اجتماعی و عملکرد تحصیلی},
journal = {مطالعات آموزش و یادگیری},
year = {2020},
volume = {12},
number = {1},
month = {September},
issn = {2228-5075},
pages = {53--81},
numpages = {28},
keywords = {آموزش تلفیقی سازندهگرایی اجتماعی شبکۀ اجتماعی مجازی},
}
%0 Journal Article
%T اثربخشی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکۀ اجتماعی بر خودتنظیمی تحصیلی، شناخت اجتماعی و عملکرد تحصیلی
%A ازاددیسفانی, زهرا
%A کارشکی, حسین
%A امین یزدی, سیدامیر
%A عبدخدائی, محمدسعید
%J مطالعات آموزش و یادگیری
%@ 2228-5075
%D 2020