عنوان : ( توانمندسازی دانشجویان در فرایند راهنمایی رساله دکتری )
نویسندگان: سعید شکوری مغانی , بختیار شعبانی ورکی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
این پژوهش، با هدف فهم تجربههای زیسته دانشجویان دکترا در پیوند با توانمندسازی آنها در فرایند راهنمایی رساله انجام شده است. نوع پژوهش، کیفی و روش پژوهش، پدیدارشناسی توصیفی هوسرل بود. مصاحبه شوندگان، ده تن از دانشجویان دکتری بودند که با روش گلوله برفی انتخاب و با استفاده از ابزار مصاحبه باز پاسخ استاندارد، با آنها مصاحبه شد. قابلیت اعتماد یافته-ها (باورپذیری، انتقالپذیری، تأیید پذیری و قابلیت وابستگی) از طریق بررسی توسط اعضاء، توصیف فربه و ممیزی بیرونی احراز شد. نتایج پژوهش، بیانگر فرازوفرود وضعیت توانمندسازی در فرایند راهنمایی است. ازجمله عوامل افزایش دهنده توانمندی؛ گزینش راهنما، درک همدلانه، نقشهای سیال، بازخورد اثربخش و قابلیتهای دانشجو است. از جمله عوامل کاهنده توانمندی؛ مسئولیتپذیری حداقلی، عدم تخصص و سوء بازخورد راهنما است که دانشجو را به مسیرهای غیرمتعارف سوق می-دهد.
کلمات کلیدی
, راهنمایی رساله, تجربه زیسته دانشجو, توانمندسازی@article{paperid:1081413,
author = {شکوری مغانی, سعید and شعبانی ورکی, بختیار},
title = {توانمندسازی دانشجویان در فرایند راهنمایی رساله دکتری},
journal = {اندیشه های نوین تربیتی},
year = {2020},
month = {July},
issn = {1735-448X},
keywords = {راهنمایی رساله، تجربه زیسته دانشجو، توانمندسازی},
}
%0 Journal Article
%T توانمندسازی دانشجویان در فرایند راهنمایی رساله دکتری
%A شکوری مغانی, سعید
%A شعبانی ورکی, بختیار
%J اندیشه های نوین تربیتی
%@ 1735-448X
%D 2020