اندیشه های نوین تربیتی, سال (2020-7)

عنوان : ( توانمندسازی دانشجویان در فرایند راهنمایی رساله دکتری )

نویسندگان: سعید شکوری مغانی , بختیار شعبانی ورکی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

این پژوهش، با هدف فهم تجربه‌های زیسته دانشجویان دکترا در پیوند با توانمندسازی آن‌ها در فرایند راهنمایی رساله انجام شده است. نوع پژوهش، کیفی و روش پژوهش، پدیدارشناسی توصیفی هوسرل بود. مصاحبه شوندگان، ده تن از دانشجویان دکتری بودند که با روش گلوله برفی انتخاب و با استفاده از ابزار مصاحبه باز پاسخ استاندارد، با آن‌ها مصاحبه شد. قابلیت اعتماد یافته-ها (باورپذیری، انتقال‌پذیری، تأیید پذیری و قابلیت وابستگی) از طریق بررسی توسط اعضاء، توصیف فربه و ممیزی بیرونی احراز شد. نتایج پژوهش، بیانگر فرازوفرود وضعیت توانمندسازی در فرایند راهنمایی است. ازجمله عوامل افزایش دهنده توانمندی؛ گزینش راهنما، درک همدلانه، نقش‌های سیال، بازخورد اثربخش و قابلیت‌های دانشجو است. از جمله عوامل کاهنده توانمندی؛ مسئولیت‌پذیری حداقلی، عدم تخصص و سوء بازخورد راهنما است که دانشجو را به مسیرهای غیرمتعارف سوق می-دهد.

کلمات کلیدی

, راهنمایی رساله, تجربه زیسته دانشجو, توانمندسازی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1081413,
author = {شکوری مغانی, سعید and شعبانی ورکی, بختیار},
title = {توانمندسازی دانشجویان در فرایند راهنمایی رساله دکتری},
journal = {اندیشه های نوین تربیتی},
year = {2020},
month = {July},
issn = {1735-448X},
keywords = {راهنمایی رساله، تجربه زیسته دانشجو، توانمندسازی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T توانمندسازی دانشجویان در فرایند راهنمایی رساله دکتری
%A شکوری مغانی, سعید
%A شعبانی ورکی, بختیار
%J اندیشه های نوین تربیتی
%@ 1735-448X
%D 2020

[Download]