عنوان : ( رویکرد فقیهان به موضوع بیع انسان آزاد در پرتو روایت سکونی )
نویسندگان: فتاح فتاحی وانانی , حسین صابری , محمدتقی فخلعی ,چکیده
دراین مقاله عملکرد فقها در مواجهه باروایت ان امیرالمومنین(ع) اتی برجل قدباع حرا فقطع یده باروش توصیفی-تحلیلی در دو بعدجرم انگاری و مجازات جرم مورد بررسی قرار گرفته و بیان می شود که فقهای متقدم این جرم را درقالب جرم سرقت با مجازات قطع یا تعزیر؛ جرم مفسدفی الارض و مجازات قطع، جرم دفع فساد بامجازات قطع یا تعزیر و فقهای متأخر جرم آدم ربایی و عدم تعیین مجازات؛ بیان می دارند این در حالی است که نص روایت مذکور؛ این جرم را «بیع حر» و مجازات «قطع ید» را برای آن بیان نموده است. از همین رو عملکرد فقهاء در تمسک به آرای فقهای متقدم(عمل فقهاء) مقدم بر نص روایت بوده و این تقیّد فقهاء به آرای فقهای متقدم بالاخص فتوای شیخ طوسی و ادله ایشان باعث شده که فقهای بعداز وی در توجیه رای ایشان برامده و به بسط نظرشان بپردازند. لذا برخی از اطلاق این سنت دست برداشته و آن را مقید به صغروکبر دانسته، برخی این تقیید را قبول نکرده و حکم روایت را مطلق بیان کرده، برخی به قدرمتیقن روایت بسنده کرده و حکم را قابل تسری در قدرمتیقن روایت دانسته و برخی با کمک گرفتن از دیگر روایات قائل به اطلاق روایت شدهاند. ازاین رو این جرم را که کثرت احیای به بردگی گرفتن انسان ها را به دنبال دارد و نسبت به حقوق آنان محدویت ایجادکرده، نافی اراده اش و محدود و محصور کننده اختیار او است و نیاز به بازدارنده محکمی همچون قطع ید؛ و سهولت اجرا(عدم نیاز به شروط سرقت مال) می باشد را؛ می توان تحت عنوان«تجارت انسان»با مجازات«قطع ید»قلمداد نمود.
کلمات کلیدی
, فروش انسان, سرقت انسان, آدم ربایی, تجارت انسان@article{paperid:1081589,
author = {فتاحی وانانی, فتاح and صابری, حسین and فخلعی, محمدتقی},
title = {رویکرد فقیهان به موضوع بیع انسان آزاد در پرتو روایت سکونی},
journal = {فقه و اصول},
year = {2022},
volume = {54},
number = {1},
month = {May},
issn = {2008-9139},
pages = {121--136},
numpages = {15},
keywords = {فروش انسان، سرقت انسان، آدم ربایی، تجارت انسان},
}
%0 Journal Article
%T رویکرد فقیهان به موضوع بیع انسان آزاد در پرتو روایت سکونی
%A فتاحی وانانی, فتاح
%A صابری, حسین
%A فخلعی, محمدتقی
%J فقه و اصول
%@ 2008-9139
%D 2022