راهبردهای توسعه روستایی, دوره (7), شماره (4), سال (2021-6) , صفحات (397-413)

عنوان : ( راهبردهای مطلوب بازاریابی تنباکو با استفاده از ابزارهای برنامه ریزی استراتژیک )مطالعه موردی: دهستان بقمچ، شهرستان چناران( 2 )

نویسندگان: مریم قاسمی , مهدی معصومی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مهمترین کار بعد از تولید هر محصول، رساندن آن محصول به دست مصرف کننده است، دهستان بقمچ در شهرستان چناران به دلایل مختلف تاریخی، محیطی، اجتماعی و اقتصادی در زمینه کشت تنباکو، قطب تولید تنباکو در استان خراسان رضوی محسوب می شود؛ اما در زمینه بازاریابی محصولات (چوب و برگ تنباکو) با مشکلات متعددی دست به گریبان است. از این رو مطالعه حاضر در چارچوب برنامه‌ریزی استراتژیک ضمن شناخت عوامل داخلی و خارجی اثرگذار بر بازاریابی تنباکو، سعی در ارائه راهبردهای مطلوب بازاریابی تنباکو می پردازد. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی است. در این مطالعه از دو ابزار برنامه ریزی استراتژیک SWOT و QSPM استفاده شد. در راستای پیشبرد اهداف تحقیق 17 قوت، 23 ضعف، 10 فرصت‌ و 17 تهدید فراروی بازاریابی تنباکو از طریق واکاوی سیاست‌های دولت، مصاحبه با فعالان حوزه بازاریابی تنباکو و تعدادی از تنباکوکاران منطقه شناسایی گردید. واحد تحلیل 41 نفر از تنباکوکاران و فعالین حوزه بازاریابی تنباکو بوده است. در ماتریس SWOT با توجه به امتیاز نهایی در 54/2=IFE و در 170/2=EFE، به منظور بهبود بازاریابی تنباکو، راهبردهای رقابتی (حداکثر– حداقل) بهینه شناخته شد. راهبردهای مطلوب به کمک ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM)، اولویت بندی و مهمترین راهبرد «تشکیل شرکت تعاونی در روستا با مشارکت کلیه تنباکوکاران»، با امتیاز 969/0 شناسایی گردید.

کلمات کلیدی

استان خراسان رضوی دهستان بقمچ بازاریابی تنباکو تنباکوکاران
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1081615,
author = {قاسمی, مریم and معصومی, مهدی},
title = {راهبردهای مطلوب بازاریابی تنباکو با استفاده از ابزارهای برنامه ریزی استراتژیک )مطالعه موردی: دهستان بقمچ، شهرستان چناران( 2},
journal = {راهبردهای توسعه روستایی},
year = {2021},
volume = {7},
number = {4},
month = {June},
issn = {2383-2657},
pages = {397--413},
numpages = {16},
keywords = {استان خراسان رضوی دهستان بقمچ بازاریابی تنباکو تنباکوکاران},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T راهبردهای مطلوب بازاریابی تنباکو با استفاده از ابزارهای برنامه ریزی استراتژیک )مطالعه موردی: دهستان بقمچ، شهرستان چناران( 2
%A قاسمی, مریم
%A معصومی, مهدی
%J راهبردهای توسعه روستایی
%@ 2383-2657
%D 2021

[Download]