مطالعات آموزشی و آموزشگاهی , دوره (9), شماره (23), سال (2020-8) , صفحات (157-182)

عنوان : ( نگرش معلمان و مدیران مدارس نسبت به طرح رتبه بندی حرفه ای مشاغل معلمان: یک مطالعة پدیدارشناسی )

نویسندگان: داود قرونه ء ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مطالعة نگرش معلمان و مدیران آموزشی نسبت به طرح رتبه بندی حرفهه ای مشهال معلمهان مبینهی بهر ت ربهة زیسیة آن ها ان ام گرفت. پژوهش به روش توصیفی با رویکرد کیفی، و با اسیراتژی پدیدارشناسی ان ام شد. ابزار پژوهش مصهاحبه ههای نیمه ساخیاریافیه بود که با 71 نفر از معلمان با ت ربه، مدیران و م ریان این طرح اجرا شد. نمونه گیری به شهیو گلولهه برفهی و بها معیهار اشباع نظری داده ها ان ام گرفت. برای تحلی داده ها از روش کدگذاری در دو مرحلة کدگذاری باز و کدگذاری محوری اسیفاده شد. نیایج پژوهش نشان داد طرح رتبه بندی معلمان دارای ضرورت های قانونی، علمی، حرفه ای و مدیرییی است. مهم ترین نقاط قوت طهرح شهام افزایش انگیز معلمان، ارتقای مهارت های معلمان، کاهش مسائ معیشیی معلمان، افزایش پیشهرفت تحصهیلی دانهش آمهوزان و کهاهش احساس نابرابری است و نقاط ضعف آن نیز عبارت اند از عدم جامعیت طرح، عدم شفافیت، امکهان اعمهان نظهر ش،صهی، طهو نی بهودن فرایند، تأکید زیاد بر سابقة خدمت، ضعف در اطلاع رسانی و نقص در اجرا. همچنین، مهم تهرین راهکارههای شناسهایی شهده بهرای بهبهود طرح، عبارت اند از داشین رویکرد حرفه ای گرایی به معلمی، توجه به بهبود معیشت معلمان، ارزشیابی تیمی و مداوم، جامع نگری و کهاهش بوروکراسی.

کلمات کلیدی

, ارزشیابی معلمان, رتبه بندی معلمان, صلاحیت حرفه ای, صلاحیت های حرفه ای معلمان.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1081705,
author = {قرونه ء, داود},
title = {نگرش معلمان و مدیران مدارس نسبت به طرح رتبه بندی حرفه ای مشاغل معلمان: یک مطالعة پدیدارشناسی},
journal = {مطالعات آموزشی و آموزشگاهی },
year = {2020},
volume = {9},
number = {23},
month = {August},
issn = {2423-494X},
pages = {157--182},
numpages = {25},
keywords = {ارزشیابی معلمان، رتبه بندی معلمان، صلاحیت حرفه ای، صلاحیت های حرفه ای معلمان.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T نگرش معلمان و مدیران مدارس نسبت به طرح رتبه بندی حرفه ای مشاغل معلمان: یک مطالعة پدیدارشناسی
%A قرونه ء, داود
%J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
%@ 2423-494X
%D 2020

[Download]