جغرافیای سیاسی, دوره (سال سوم), شماره (3), سال (2018-9) , صفحات (1-37)

عنوان : ( تبیین عوامل موثر بر شکل گیری پایگاه رای نامزدها و نمایندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی(نمونه پژوهی: ادوار هفتم و دهم انتخابات در حوزه انتخابیه ممسنی) )

نویسندگان: هادی اعظمی , وحید صادقی , سید محمد حسین حسینی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

جغرافیای انتخابات به عنوان گرایشی از جغرافیای سیاسی به بررسی ابعاد فضایی انتخابات می­ پردازد. ازجمله موارد مورد بررسی جغرافیای انتخابات مبحث پایگاه رأی نامزدهای انتخاباتی است. پایگاه آراء نامزدها و نمایندگان در هر حوزه انتخابیه­ای تحت­ تأثیر ساختار اجتماعی، نوع نگرش و جهان­بینی رأی­ دهندگان شکل می­ گیرد. در حوزه انتخابیه مَمَسَنی به دلیل ساختار ایلی - عشیره­ای، پایگاه آرای نامزدها و نمایندگان در درجه نخست متأثر از متغیر طایفه و زیستگاه جغرافیایی است. با وجود این، ضمن اینکه هر کدام از این بازیگران سیاسی به آرای خود در طایفه و زادگاه خود پُشت­گرم هستند، می­کوشند در قلمرو هر طایفه، جریان ­سازی و نفوذ کنند که این امر منجر به فضاسازی و ساخت شبکه­ های اجتماعی می­شود. این عمق­ ها و شبکه­ ها که به صورت «سامان­ یافته»، «تصادفی» و «ترکیبی» (پیوندی) هستند صرفاً محدود به قلمرو جغرافیایی زادگاه بازیگران انتخاباتی نیست، بلکه به واسطة شناسه­ هایی نظیر گرایش­ های زادگاهی - طایفه ­ای، پیوند­های قومی و خویشی (خویشاوندگرایی) با ساکنان طایفه­ دیگر، منافع اقتصادی و توسعه عمرانی در قلمرو رقیب، تعامل اجتماعی توده مردم با یکدیگر، آراء رقابتی یا بسیج نیروهای پُرشور، دیگر قلمروها را نیز شامل می­ شود که در نهایت به واسطة ابزارهای ساخت اجتماعی نظیر «فرهنگ»، «زبان» و «ارتباط»، پایگاه آراء نامزدها و نمایندگان را تقویت و متأثر می­سازند. از این رو، این پرسش مطرح می­شود که عواملِ موثر بر پایگاه آراء نامزدها و نمایندگان در حوزه انتخابیه ممسنی کدامند؟ به نظر می­رسد، ضمن پارادایم مسلط الگوی رأی زادگاهی و طایفه­ ای در حوزه انتخابیه ممسنی، وجود برخی مکان­ها، فضاها و شبکه­ های اجتماعی در اَشکال مختلف، نقش مُکمل را در کنار پایگاه ثابت رأی (طایفه­ ای) نامزدها و نمایندگان ایفاء می­کند. به عبارتی نتایج پژوهش نشان داد، پایگاه آرای نامزدها و نمایندگان طوایف بَکِش، جاوید و رُستم در حوزه انتخابیه ممسنی، طی ادوار هفتم، هشتم، نهم و دهم انتخابات در درجه نخست، متاثر از عواملِ محیطی و هویتی نظیر هویت جغرافیایی و طایفه ­ای بوده است و در مَرتبه بعد سازه­ هایی همچون شبکه­ های اجتماعی تصادفی، سامان­ یافته و ترکیبی که به وسیله ابزارهای ساخت اجتماعی (فرهنگی، زبانی و ارتباطی) شکل گرفته ­اند، پایگاه رأی این بازیگران انتخاباتی را تقویت و جهت داده است. روش تحقیق مقاله، ماهیتی توصیفی ـ تحلیلی دارد و داده­های مورد نیاز به روش کتابخانه­ ای (اسنادی) و میدانی (مشاهده) گردآوری شده‌اند.

کلمات کلیدی

, جغرافیای انتخابات , شبکه اجتماعی , ساخت اجتماعی , طایفه گرایی , حوزه انتخابی ممسنی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1081743,
author = {اعظمی, هادی and صادقی, وحید and سید محمد حسین حسینی},
title = {تبیین عوامل موثر بر شکل گیری پایگاه رای نامزدها و نمایندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی(نمونه پژوهی: ادوار هفتم و دهم انتخابات در حوزه انتخابیه ممسنی)},
journal = {جغرافیای سیاسی},
year = {2018},
volume = {سال سوم},
number = {3},
month = {September},
issn = {2476-3144},
pages = {1--37},
numpages = {36},
keywords = {جغرافیای انتخابات - شبکه اجتماعی - ساخت اجتماعی - طایفه گرایی - حوزه انتخابی ممسنی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تبیین عوامل موثر بر شکل گیری پایگاه رای نامزدها و نمایندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی(نمونه پژوهی: ادوار هفتم و دهم انتخابات در حوزه انتخابیه ممسنی)
%A اعظمی, هادی
%A صادقی, وحید
%A سید محمد حسین حسینی
%J جغرافیای سیاسی
%@ 2476-3144
%D 2018

[Download]