مطالعات آموزشی و آموزشگاهی , دوره (11), شماره (21), سال (2019-10) , صفحات (253-269)

عنوان : ( رابطة سخت کوشی و برونگرایی با عملکرد تحصیلی )

نویسندگان: علی اعظم رجبیان , محمدجواد اصغری ابراهیم آباد ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة سخت کوشی و برون گرایی با عملکرد تحصیلی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفت است. جامعة آماری پژوهش - دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در نیمة اول سال تحصیلی 95 99 است. تعداد اعضای جامع 00508 نفر بوده ک براساس جدول کرجسی و مورگان، 052 نفر ب روش دردسترس انتخاب شد. دادهها با پرسشنامة سختکوشی بارتون ) 1990 (، و مقیاس کوتاهشدة نئو ) 1980 ( جمه آوری شهد . همچنه ین، بهرا ی سهنجش عملکهرد تحصه یلی، گزارشهای تحصیلی دانشجویان ب کار گرفت شد. نتایج پژوهش نشان داد رابطة سختکوشی و عملکرد تحصیلی مثبت و معنادار اسه ت. همچنین، اگرچ هر س مؤلفة سخت کوشی )تعهد، کنترل و مبارزهطلبی( با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت دارند، تنها مؤلف های تعههد و کنترل رابطة معناداری را با عملکرد تحصیلی داشت اند. در پژوهش حاضهر به ین بهرون گرایهی و عملکهرد تحصه یلی دانشهجو یان رابطهة معناداری یافت نشد. در مجموع، نتایج حاکی از آن است ک اگرچ برونگرایی دانشجویان بها عملکهرد تحصه یلی آنهان ارتبها معنهادار ی ندارد، دانشجویانی با سخت کوشی بالاتر، در عملکرد تحصیلی نیز بهتر عمل می کنند. در نتیجه ، میه ان برخه ی مؤلفه هها ی روانشهناخت ی سختکوشی مانند تعهد، کنترل و عملکرد تحصیلی رابط وجود دارد و سختکوشی میتواند عملکرد تحصیلی را پیشبینی کند.

کلمات کلیدی

, برونگرایی, سختکوشی, عملکرد تحصیلی.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1081879,
author = {اعظم رجبیان, علی and اصغری ابراهیم آباد, محمدجواد},
title = {رابطة سخت کوشی و برونگرایی با عملکرد تحصیلی},
journal = {مطالعات آموزشی و آموزشگاهی },
year = {2019},
volume = {11},
number = {21},
month = {October},
issn = {2423-494X},
pages = {253--269},
numpages = {16},
keywords = {برونگرایی، سختکوشی، عملکرد تحصیلی.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T رابطة سخت کوشی و برونگرایی با عملکرد تحصیلی
%A اعظم رجبیان, علی
%A اصغری ابراهیم آباد, محمدجواد
%J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
%@ 2423-494X
%D 2019

[Download]