آمایش جغرافیایی فضا, دوره (10), شماره (36), سال (2020-9) , صفحات (107-122)

عنوان : ( تحلیل فضایی مکان‌یابی بهینه مراکز خدمات رسانی روستایی با روش های تصمیم‌گیری چندمعیارۀ فازی (مطالعۀ موردی: بخش ساردوئیه-شهرستان جیرفت) )

نویسندگان: علی اکبر عنابستانی , سیدرضا حسینی کهنوج , Esmaiel Soleymanirad ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

ازآنجایی‌که یکی از مشکلات اساسی موجود بر سر راه توسعه روستایی، گسیختگی سازمان فضایی و فقدان سلسله مراتبی مناسب مبتنی بر رابطه تعاملی میان سکونتگاه‌ها است. در این پژوهش سعی شده است تا با مکان یابی مراکز برتر به لحاظ خدمات‌رسانی، یک انسجام و رابطه منطقی بین این مراکز برقرار نمود. رویکرد حاکم بر این پژوهش، توصیفی - تحلیلی است که ماهیت آن می تواند کاربردی باشد. با توجه به اهمیت کاربردی شاخص های انسانی و طبیعی در این زمینه، برای دستیابی به الگوی بهینه در جهت تعیین مرکزیت خدمات روستایی از دو روش Index overlay و fuzzy Overlay در قالب نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی استفاده‌شده است. نتایج به دست آمده از مدل Index overlay، نشان داد اکثر روستاها در وضعیت کاملاً مناسبی قرار دارند که درمجموع 32 روستا در این طیف قرار دارد و از این تعداد، 19 روستا در دهستان ساردوئیه، 8 روستا در دهستان دلفارد و 5 روستا در دهستان گور واقع شده اند، اما نتایج به دست آمده با استفاده از روش Fuzzy overlay در محیط GIS با روش Index overlay، چندان همخوانی ندارد، به طوری که طیف وضعیت نامناسب، بیشترین آمار یعنی 14 روستا را در خود جای داده است که ازاین‌بین 8 روستا در دهستان ساردوئیه و 7 روستا در دهستان گور واقع‌شده‌اند. با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت تا زمانی که به روستاها به‌عنوان محل زیست و سکونت انسان ازیک‌طرف و مکان های تولیدی از سوی دیگر توجه ویژه صورت نگیرد، روستاییان با مشکل مواجه خواهند شد. راه‌حل آن شناخت صحیح از مناطق هدف و درک نیازهای مراکز روستایی با به کارگیری روش های دقیق و عملی است که می تواند گامی در جهت توسعۀ پایدار باشد.

کلمات کلیدی

, تحلیل فازی, الگوهای فضایی, روستاهای کانونی, مرکزیت خدماتی, ساردوئیه
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1081946,
author = {عنابستانی, علی اکبر and حسینی کهنوج, سیدرضا and Esmaiel Soleymanirad},
title = {تحلیل فضایی مکان‌یابی بهینه مراکز خدمات رسانی روستایی با روش های تصمیم‌گیری چندمعیارۀ فازی (مطالعۀ موردی: بخش ساردوئیه-شهرستان جیرفت)},
journal = {آمایش جغرافیایی فضا},
year = {2020},
volume = {10},
number = {36},
month = {September},
issn = {2538-5739},
pages = {107--122},
numpages = {15},
keywords = {تحلیل فازی، الگوهای فضایی، روستاهای کانونی، مرکزیت خدماتی، ساردوئیه},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تحلیل فضایی مکان‌یابی بهینه مراکز خدمات رسانی روستایی با روش های تصمیم‌گیری چندمعیارۀ فازی (مطالعۀ موردی: بخش ساردوئیه-شهرستان جیرفت)
%A عنابستانی, علی اکبر
%A حسینی کهنوج, سیدرضا
%A Esmaiel Soleymanirad
%J آمایش جغرافیایی فضا
%@ 2538-5739
%D 2020

[Download]