عنوان : ( مقایسه تحلیلی میزان رضایتمندی گردشگران از خدمات فرودگاهی با استفاده از روش تاپسیس خاکستری )
نویسندگان: امین کاربر , حمداله سجاسی قیداری , زهرا پوری ,چکیده
در عصر حاضر توسعه گردشگری و جذب گردشگر از مهمترین مسائلی است که کشورها برای بهبود وضع اقتصادی به دنبال آن هستند، در دنیای رقابتی امروز، کشورها برای توسعه گردشگری و جذب بیشتر گردشگران رو به ارائه خدمات جدید و باکیفیت آورده اند. چرا که امکان بازگشت و تقاضای مجدد گردشگری، به میزان رضایت گردشگران از مقصد وابسته است. در این بین بیشترین راه ورود و خروج گردشگران کشورها از طریق مرز هوایی و فرودگاه می باشد. این پژوهش، با بررسی رضایتمندی گردشگران از کیفیت خدمات فرودگاهی، فرودگاه های بین المللی مشهد، استانبول، دبی و دوحه ارائه می گردد. نوع پژوهش نظری-کاربردی است که در آن، از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی گردآوری اطلاعات استفاده شده است. و داده ها توسط نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جامعة آماری پژوهش، تعداد 383 نفر، شامل گردشگرانی بود، که تجربه استفاده از فرودگاه های مذکور را داشته اند. نتایج بررسی رضایتمندی از کیفیت خدمات ارائه شده نشان می دهد، فرودگاه بین المللی مشهد در تمامی شاخص های خدماتی از سه فرودگاه دیگر با اختلاف معناداری عقب است در مقابل فرودگاه دوحه بیشترین امتیاز را از بحث رضایتمندی کسب کرده است و فرودگاه های دبی و استانبول تقریبا نسبتی برابر دارند. به عنوان مثال در زمینه شاخص پذیرش مسافر و بار، فرودگاه مشهد در مولفه میزان رضایت از نحوه برخورد کارمندان پذیرش، امتیاز 3.27 را کسب کرده است، در مقابل فرودگاه دوحه با امتیاز 4.20 اختلاف زیادی را به لحاظ رضایتمندی نسبت به فرودگاه مشهد کسب نموده است. همچنین فرودگاه های دبی با امتیاز 3.85 و استانبول با امتیاز 3.79 پس از دوحه و بالاتر از مشهد قرار گرفته اند.
کلمات کلیدی
, خدمات فرودگاهی, رضایتمندی, تحلیل مقایسه ای, فرودگاه های بین المللی مشهد, استانبول, دبی و دوحه@inproceedings{paperid:1082264,
author = {امین کاربر and سجاسی قیداری, حمداله and زهرا پوری},
title = {مقایسه تحلیلی میزان رضایتمندی گردشگران از خدمات فرودگاهی با استفاده از روش تاپسیس خاکستری},
booktitle = {دومین کنفرانس بین المللی توسعه علوم جغرافیا و گردشگری و توسعه پایدار ایران},
year = {2020},
location = {تهران, ايران},
keywords = {خدمات فرودگاهی، رضایتمندی، تحلیل مقایسه ای، فرودگاه های بین المللی مشهد، استانبول، دبی و دوحه},
}
%0 Conference Proceedings
%T مقایسه تحلیلی میزان رضایتمندی گردشگران از خدمات فرودگاهی با استفاده از روش تاپسیس خاکستری
%A امین کاربر
%A سجاسی قیداری, حمداله
%A زهرا پوری
%J دومین کنفرانس بین المللی توسعه علوم جغرافیا و گردشگری و توسعه پایدار ایران
%D 2020