عنوان : ( تحلیل نقش فناوری ارتباطات و اطلاعات (IT & ICT) در برندسازی هتلها (هتلهای 5 ستاره مشهد) )
نویسندگان: اسما بذری کشتان , حمداله سجاسی قیداری , زهرا پوری ,
چکیده
فعالیتهای انجام شده در صنعت گردشگری در مناطق مختلف جهان میتواند بهعنوان مکانیسم مالی برای خودگردانی این مناطق و وسیلهای برای جذب گردشگر از نقاط مختلف جهان باشد. توریسم و توریست معمولاً بخشی از استراتژی کنترل وضعیت گردشگری در مناطق مختلف جهان میباشند در شهر مشهد به دلیل برخورداری از چشماندازهای بکر طبیعی و تنوع زیاد در آثار باستانی و ابنیه های تاریخی بالا، از پتانسیلهای بسیاری برای جذب گردشگر برخوردار است؛ بنابراین ارزیابی پتانسیل گردشگری، برآورد ارزش اقتصادی و همچنین شناسایی ظرفیتهای گردشگری به همراه برنامهریزی صحیح میتواند منجر به بهرهبرداری پایدار و مستمر از عرصههای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر مشهد گردد. مطالعهی حاضر تلاش دارد تا با برآورد تمایل حضور گردشگران از نقاط مختلف جهان و همچنین انتخاب مجدد آن ها با توجه به فعالیت های انجام شده توسط مدیران و مسئولان در زمینه بهرهبرداری از امکانات بالقوهای موجود در شهر مشهد در مورد جذب و افزایش تعداد گردشگر و توسعه صنعت گردشگری در شهر مشهد بیشتر کمک نماید و این خود میتواند بر بهبود وضعیت اقتصادی منطقه نیز تأثیرگذار باشد. پژوهش حاضر به دنبال تحلیل و بررسی فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی (IT & ICT) در برندسازی و توسعه بازار گردشگری هتل های 5 ستاره شهر مشهد واقع در خراسان رضوی، میباشد. در این راستا روش تحقیق، کتابخانه ای-میدانی است. نمونه شامل هتلهای 5 ستاره واقع در شهر مشهد می باشند. جامعه آماری تحقیق شامل گردشگران و صاحبان هتل ها می باشد که بر اساس فرمول کوکران و تمام شماری انتخاب شدند. نتایج بهدستآمده، نشان داد که شاخص فناوری اطلاعات بیرونی با مقدار بتای 6/0 بر برندسازی در هتل ها موثر است. همچنین در فرضیه مشخص شد که فناوری اطلاعات درونی با مقدار بتای 54/0 تاثیر بیشتری بر توسعه بازار صنعت هتلداری دارد.